Minder Olympische inhaakacties | PromZ

Minder Olympische inhaakacties

De Olympische Winterspelen zijn het kleinere broertje van de Zomerspelen in omvang, duur en deelnemers. Dat zien we ook terug bij het aantal Olympische inhaakacties. Bij aanvang van de Olympische Spelen Londen 2012 haakten ruim 50 activatiecampagnes in op dat evenement. Sochi 2014 start met 21 Olympische campagnes.

 

P&G zeer actief

Het zijn hoofdzakelijk bedrijven die officieel sponsor zijn van IOC of NOC*NSF die actief zijn rond de Olympische Spelen van Sochi. Procter & Gamble is het meest actief. Naast de corporate campagne “Mijn Mam” haken ook hun merken Dreft, Gillette, Pampers en Head&Shoulders in op de Spelen. Zij begonnen al ruim een half jaar geleden met hun activaties.

Samsung, ook een internationale partner van IOC, is na P&G het meest actief met de Olympische gedachte. Opvallend is dat een aantal bedrijven dat sponsor is van de Spelen hier (nog) niets mee doet. Internationaal zijn dat Coca Cola, Mc Donalds, Visa en Panasonic, nationaal Rabobank en Nuon. Dit blijkt uit onderzoek van activatiebureau Activate&co, in samenwerking met marktonderzoekbureau Trendbox. Zie ook www.activatiebarometer.nl  voor actueel nieuws over Olympische activaties en de Olympische Actie Teller Sochi 2014.

 

Goud voor schaatsen
Schaatsen is veruit de populairste Olympische sport waar merken en bedrijven op inhaken met hun marketingbeleid. Op dit moment zijn er 21 Olympische activatiecampagnes gemeten waarvan de helft gerelateerd is aan de schaatssport. Naast algemene ‘support onze helden’ uitingen wordt er vaak gebruik gemaakt van individuele sporters, met als toppers Sven Kramer en Ireen Wüst.