Nederland huilt, België lacht | PromZ

Nederland huilt, België lacht

Het missen van het EK in Frankrijk betekent alleen al voor de supermarkten in Nederland een inkomstenderving van ruim 50 miljoen euro, schat GfK. Daarbij komt nog de schade voor onder meer de horeca. De tv-verkopers zullen evenmin blij zijn: tussen 2004 en 2012 groeiden de tv-verkopen in zomers met grote voetbaltoernooien gemiddeld 15 procent, aldus het CBS.

Het WK in Brazilië leverde de supermarkten 54 miljoen euro extra omzet op, aldus Joop Holla van marktonderzoeksbureau GfK. In juni van dit jaar noteerden de supermarkten daarentegen zonder groot toernooi een omzetdaling van 2,4 procent. Nederland moet het nu doen zonder grote spaaracties rond het Nederlands elftal. GfK België verwacht goede resultaten voor supermarkten in België, met name de bierverkoop stijgt. Ook worden er meer tv’s verkocht, zeker ook van het merk Samsung, officiële partner van de Rode Duivels.

 

Voetbalgadgets worden bewaard

Uit eerdere onderzoeken van GfK Nederland bleek dat met het WK in 2010 in Zuid-Afrika 47 procent van de Nederlandse huishoudens WK-gadgets spaarde. In 2012 tijdens het EK in Oekraïne en Polen bleek dat 1 op de 5 gezinnen van supermarkt wilde switchen als de eigen supermarkt geen WK-gadgets zou geven en een concurrent wel. Driekwart van de Nederlanders had in 2012 de WK-gadgets van 2010 bewaard, aldus een bericht op de website promobiss, dat ook schrijft dat in België de Jupiler-vlaggen uit 2014 van het WK in Brazilië zijn bewaard en nu weer aan de vensters hangen, naast nieuwe vlaggen in het kader van het lopende EK van Jupiler, van Coca-Cola en van M&M’s.