Twee jaar geleden liet Brandbase uit Amsterdam voor het eerst een onderzoek uitvoeren door onderzoeksbureau Nielsen naar het effect van promotionele campagnes. Hierbij werd onderscheid gemaakt tussen ‘customer reward campaigns’, ‘instant reward campaigns’ en loyalty programms’. Dit jaar is het onderzoek herhaald in Nederland, Duitsland en Engeland en is de conclusie grotendeels hetzelfde. Campagnes met promotionele producten werken. Een van de belangrijkste verschillen met twee jaar terug is dat de ‘instant reward campagnes’ (boter bij de vis) vooral in trek zijn bij jongere consumenten (26-45). Verder is nog duidelijker geworden dat een actie met een promotioneel product veel beter scoort dan een prijskorting. Tevens heeft een promotioneel product een positieve invloed op de merkvoorkeur op langere termijn, terwijl een korting daar geen enkele invloed op heeft. Kortom: promotionele producten werken!
Een paar resultaten:
59% koopt een merk vaker bij een actie met een promotioneel product.
49% heeft een sterkere binding met een merk dat acties met promotionele producten doet.
49% vindt het leuk om deel te nemen aan acties met een promotioneel product.
36% is meer merktrouw a.g.v. acties met een promotioneel product.
48% geeft toe dat ze meer uitgeven aan een merk dat acties doet met een promotioneel product.
80% vindt dat een promotioneel product van hoge kwaliteit dient te zijn (op het gebied van o.a. design en materiaal).
55% vindt dat een promotioneel product exclusief en uniek moet zijn.
58% vindt dat een promotioneel product sustainable moet zijn.
N= 1.500 bron: Customer Reward Barometer Nielsen