Social media 'ruzie' leidt tot nieuw bier | PromZ

Social media ‘ruzie’ leidt tot nieuw bier

Supermarktketen Aldi zal ook in Nederland het BrewDog bier Ald IPA gaan voeren. Het bier, waarvan de naam een knipoog naar (en woordspeling met) de naam van de supermarkt als middelpunt is, kwam in 2020 tot stand als gevolg van een ‘twitterfittie’ tussen Europa’s meest succesvolle craft bierbrouwer en Aldi UK.

Ald IPA begon als een grap, nadat verschillende bierliefhebbers op Twitter commentaar leverden op de gelijkenis van het Aldi huismerk ‘Anti-establishment IPA’ met het vlaggenschip bier van BrewDog, Punk IPA. De Schotse brouwer postte snel daarna een mock-up van ‘Yaldi IPA’ en kondigde grappend aan dit bier op de markt te gaan brengen. Tot ieders verrassing reageerde Aldi (bekend vanwege de strategie van ‘net als merken’) positief in een eigen Twitter bericht: “Als het nou Ald IPA had geheten waren we meteen aan boord! Maar stuur ons een kratje, dan kunnen we praten”. Dat kratje moet gesmaakt hebben, want twee maanden later (in oktober 2020) belandde het bier, dat begon als een grap, op de schappen van Aldi in Engeland.

Per 17 mei 2021 zal Aldi Nederland het “brew-tiful” bier aan haar klanten aanbieden, waarbij geldt: op=op. Voor BrewDog is Ald IPA overigens het eerste bier dat speciaal en exclusief voor een supermarkt is geproduceerd. Met 4,7% alcohol per volume is het een Session IPA, en het recept is gebaseerd op het geliefde Hop Fiction bier van de beruchte Schotse brouwers. Ald IPA zal als stijlbeschrijving “own label IPA” meekrijgen.

James Watt, co-founder van BrewDog: “Ald IPA is zeker een van onze favoriete samenwerkingsbrouwsels tot nu toe, en vrijwel niemand zag dit aankomen. Van een grapje op Twitter naar bier op de plank: het is in Engeland een groot succes gebleken. Het is helemaal leuk dat het bier nu ook de Noordzee oversteekt en voor Nederlandse bierliefhebbers beschikbaar komt.“

Bron: Bier & Co