Veel marketeers kijken reikhalzend uit naar Generatie Z, geboren na 1995. Deze groep, die een computer/mobiel gebruikt bij alles wat ze doet, is de consument van morgen. Vijf Z-insights om ze te activeren.
Inspiration is key
Of het nu individueel is of in groepsverband: inspireren werkt beter dan motiveren. Juist activaties lenen zich uitstekend om inspiratie tastbaar te maken. Kijk naar het snelle succes van virtual reality dat onder leiding van o.a. Samsung tot vele nieuwe markt mogelijkheden leidt.
Go to the limit
Jongeren zoeken graag de grens op om het maximale te halen uit hun vrije tijd of budget dat ze te besteden hebben. Een sterke ingang voor activaties, maar ook voor premiums. De jongeren reiswereld, bijvoorbeeld, heeft dit goed begrepen en biedt vakanties met volop spanning en sensatie mogelijkheden.
Challenge them
De jongeren doelgroep staat open voor uitdaging. Gaming is erg populair, maar ook nieuwe uitdagende vormen van communiceren zoals Snapchat. Het principe van the Ice Bucket Challenge voor het goede doel ALS is daar een schitterend voorbeeld van: de doelgroep wordt letterlijk uitgedaagd. Een merk dat groot is geworden door jongeren continu uit te dagen is Red Bull.
Instant satisfaction
Generatie Z is te stimuleren met credits en andersoortige rewards als deze maar op korte termijn te realiseren zijn. Online sparen op een leuke en makkelijke manier biedt mogelijkheden als er een interessante beloning tegenover staat. Hoe unieker deze beloning is, hoe beter.
Entertain me
Met al die smartphones en andere devices in hun bezit, bepaalt generatie Z zelf wanneer en waar ze met ontspanning aan de slag gaan. Entertainment in vele vormen speelt daarbij een belangrijke rol. Gamen, online films kijken, virtual reality beleven, chatten, daten. Premiums of acties die gebruik maken om jongeren te entertainen hebben een goede kans van slagen.
Lees het complete artikel van Frank de Bruin (Activate&co) in de juni-uitgave van PromZ Magazine.