“Op een gegeven moment dacht ik: als we dit overleven, overleven we alles,” lacht Djura Lamme. Naast haar, aan de telefoon met een hese stem, klinkt Puck Aussems. “Ik heb na Sail drie dagen geslapen in vijf dagen tijd, maar ik zou het zó weer doen.”
Ze praten over Sail Amsterdam 2025, het grootste publieksevenement van Nederland. Vijf dagen lang, 2 miljoen bezoekers, schepen, muziek, zon – en merchandise. Heel veel merchandise. Petten, truien, jassen, flessen, sleutel hangers: alles met het iconische Sail-logo erop. En dat allemaal onder regie van P&D Solutions, het bedrijf dat de com plete merchandisinglijn van Sail 2025 opzette. Voor eigen rekening en risico.
Een licentie en een hoop lef
“Het begon eigenlijk met één telefoontje,” vertelt Djura. “We kregen de kans om de volledige merchandising van Sail te doen. Alleen – het moest wel volledig op eigen risico.”
Geen gegarandeerde afzet, geen vangnet. P&D Solutions moest alles zelf inkopen, produceren en verkopen. “We hebben de licentie van het Sail-logo gekocht,” zegt ze. “Daarmee kochten we ook het risico. We moesten inschatten hoeveel mensen iets zouden willen kopen – de cijfers van eerdere edities waren er bijna niet. “Ja, we hebben een grote broek aan getrokken,” zegt Puck. “We hebben avonden zitten rekenen: wat gaan we inkopen, waar leggen we de grens? Je wil niet met een loods vol truien eindigen, maar ook niet met lege rekken.”
Van nul naar lijn
De eerste stap: een collectie ontwerpen. “We hebben met verschillende partners een complete textiellijn en merchandisecollectie ontwikkeld,” vertelt Djura. “Van hoodies tot drinkflessen, van caps tot tassen.” Daarna bouwde P&D Solutions een B2B-shop voor bedrijven die bij Sail betrokken waren. “Alle hospitalityklanten die boten hadden geboekt, gingen we nabellen,” zegt Puck. “Die wilden natuurlijk pakketten voor hun gasten: T-shirts, caps, polo’s met hun eigen logo erbij.”
Die personalisatie bleek een gouden greep. “De presenting partners mochten op de borst, de kleinere op de arm, en iedereen vond het geweldig,” lacht Djura. “Zo verkochten we al flink wat in de aanloop naar het evenement.”
Data, durf en een beetje geluk
Hoe bepaal je wat je moet inkopen voor 2,6 miljoen bezoekers? “Data, data, data,” zegt Puck resoluut. “We hadden onze cijfers van de eerste verkopen, we hadden onze eigen webshops, en we hielden het weerbericht in de gaten.” Want als het regent, verkoopt niemand T-shirts. En als het te warm is, blijven de hoodies liggen.
Ze bestelden in twee fasen: een eerste batch in het Verre Oosten, en een tweede vanuit Europa – “zodat we lokaal konden bedrukken als we moesten bijschakelen,” legt Djura uit. “We wilden snelheid, flexibiliteit en controle. En we hielden dagelijks bij wat er liep. Liepen de hoodies hard? Dan zetten we de productie’s nachts bij. Bleven de polo’s liggen? Dan stuurden we die terug.”
De organisatie was een militaire operatie in ondernemersvorm. “We hadden. spreadsheets, dashboards, kassadata. Iedere dag draaiden we uit wat er waar verkocht was. En dan pakten we de fiets.”
Fietsen, rennen, vliegen
Want Sail speelt zich niet op één locatie af. P&D had vijf verkooppunten verspreid over Amsterdam: Centraal Station, de Passenger Terminal, Kop van Java, het hospitalityterrein en Sail On Stage. “We hadden containers gehuurd, helemaal bestickerd en ingericht,” vertelt Djura trots. “Met banners, kasten, borden, alles strak. We hebben zelfs 36 IKEA kasten in elkaar geschroefd, twee dagen voor de start.” Maar toen het evenement eenmaal liep, begon het échte werk. “We zijn denk ik vijftig keer per dag de brug over gefietst,” zegt Puck. “Van de ene stand naar de andere om voorraad aan te vullen. Met dozen achterop, tassen voorop, rugzakken vol. We hebben honderden kilometers gefietst in vijf dagen, geloof ik.” Djura schiet in de lach. “Ik snap nog steeds niet dat we geen 10 kilo zijn afgevallen.”
Iedere dag een uitverkoop
De verkoop overtrof alle verwachtingen. “We hadden perfect weer: niet te warm, niet te koud, geen regen,” zegt Puck. “En we stonden op de beste locatie: Centraal. Daar stond de rij continu vijftig man dik.” De jassen – high-end, 150 euro per stuk – waren binnen één dag uitverkocht. De hoodies ook. “We hebben ze zelfs ’s nachts nog bij laten drukken bij een lokale drukker in Wormerveer,” vertelt Djura. “Die stond letterlijk ’s nachts te produceren. En ’s ochtends reden we met de bus door de menigte, met nog warme hoodies. Binnen twee uur waren ze weer op.”
“En de Amerikanen,” vult Puck aan. “Die zijn gek op merch. Die kochten tien caps per gezin. Er waren mensen die duizend euro uitgaven aan Sail-artikelen. Echt waar. We stonden soms met tranen in onze ogen van verbazing – en vermoeidheid.”
Een familie van vrijwilligers
Het team van P&D werd versterkt door een leger vrijwilligers. “We hadden in totaal zo’n 85 mensen: ons eigen team, vrienden, familie, zelfs mijn moeder en Pucks dochtertjes hebben geholpen,” vertelt Djura. “Zonder hen was het niet gelukt.”
Iedere stand had een verantwoordelijke, en achter elke kassa stonden tot tien mensen. “Het was echt een geoliede machine. Iedereen hielp iedereen. Sail voelt als één grote familie. Dat maakt het ook zo bijzonder.”
En ja, af en toe ging er iets mis. “Ik heb per ongeluk een trui verkocht die van een collega was,” zegt Puck. “Hij had hem al een week aan, stonk naar paarden, maar er stond een klant voor me en ik dacht: verkopen! Bleek later z’n eigen trui. Tja, alles moest de deur uit.”
Kwaliteit boven alles
P&D koos bewust voor hoogwaardige producten. “Sail is een merk, geen souvenirwinkel,” zegt Djura. “Als je rotzooi levert, beschadig je het merk.” Daarom testten ze ieder product – soms wel acht keer. “We hebben stoffen gewisseld, etiketten aangepast, naden verbeterd,” vertelt Puck. “De kwaliteit moest top zijn. Zelfs Sail zei later: mis schien was het té goed. Maar wij vinden: liever te goed dan klachten.”
Het bleek een slimme keuze. “Mensen waren bereid te betalen. Ze wilden iets moois meenemen. En dat zie je ook aan de foto’s – zelfs leden van de koninklijke familie liepen in onze truien.”
Adrenaline en afkicken
De dagen van Sail verliepen als in een roes. “We begonnen om half vijf ’s ochtends en gingen door tot na middernacht,” zegt Puck. “We sliepen drie uur per nacht. Maar de adrenaline hield ons op de been.” Djura: “Je leeft in een bubbel. De directie van Sail kwam regelmatig langsfietsen om te vragen of we nog leefden. Iedereen hielp, iedereen gaf energie. En dan, na afloop… dan val je in een gat. We hadden zó hard gewerkt. Je lichaam moest echt afkicken van de adrenaline.”
Maar de beloning was groot: een succesvolle verkoop, lovende reacties en weinig overschotten. “Wij hebben het goed afgesloten. Tijdens de evaluatie kregen we zes miljoen veren in onze kont, letterlijk.”
Data, durf en details
Wat P&D Solutions onderscheidde, was hun aanpak: combinatie van data en gevoel. “We wisten per locatie precies wat we moesten draaien om uit te komen,” zegt Puck. “De eerste dag zaten we maar 2500 euro naast onze prognose. Dat gaf rust. We konden op- en afschalen op basis van feiten.”
En dan de details. “We hadden alles tot in de puntjes uitgewerkt,” zegt Djura. “Van de bestickering van de containers tot de borden met productfoto’s en prijzen, voorraad containers, betaling systemen alles wat erbij komt kijken. Alles moest kloppen.”
De les van Sail
Was alles perfect? Natuurlijk niet. “We hebben ook fouten gemaakt,” zegt Puck. “De locatie op de Kop van Java liep bijvoorbeeld niet goed. Die hebben we de laatste dag gesloten. En Sail On Stage – daar kwam het verkeerde publiek. Dat doen we volgende keer anders.”
Maar de belangrijkste les is helder: ondernemerschap is lef plus liefde. “We hebben alles zelf gefinancierd,” zegt Djura. “Met hulp van partners die mee dachten, langere betalingstermijnen, voorverkoop. En vooral: mensen die in ons geloofden. Wie goed doet, goed ontmoet – dat gold hier echt.”
Smaakt dit naar meer?
Zeker. “We hebben drie weken geleden de evaluatie gehad,” vertelt Djura. “De directie van Sail zei letterlijk: Er alle vertrouwen in te hebben als we het in 2030 weer zouden doen.
Of dat echt gebeurt, is nog afwachten – Sail is tenslotte een stichting, met wisselende besturen. “Maar wij zijn er klaar voor,” zegt Puck. “We hebben alles geleerd wat we konden leren. En eer lijk: dit was de gaafste ervaring uit onze carrière.”
Djura knikt. “Zes maanden stress, vijf dagen gekte, drie uur slaap per nacht, maar wát een avontuur. We waren Sail. En als het aan ons ligt, zijn we dat over vijf jaar weer.”
