PromZ Magazine 3 - 2021
50 F ox Originals is in 1983 gestart door twee Canadezen en een Nederlander, die een passie voor IJshockey hadden. Het idee was om T-shirts te gaan maken voor de toeristenindustrie in Amsterdam. Zo gezegd, zo gedaan. Ze huurden een kelder op de Prinsengracht en begonnen gewoon, ieder vanuit zijn eigen specialisme (grafisch, commercieel en technisch). Milko Koot kwam er snel bij en heeft de groei van het bedrijf dus vanaf het begin meegemaakt. “Een textieldrukkerij bestond helemaal niet in die tijd. Wij hebben die term bedacht als rubrieksnaam in de Gouden Gids. Toen we 20 jaar geleden met Fox Originals verhuisde naar het pand waar we nu zitten in Weesp, hebben we ook de bedrijfsstructuur omgegooid. We hebben hier een productiehuis, dat eigenlijk twee opdrachtgevers heeft, te weten Fox Souvenirs en Fox Clothing.” Prijzenoorlog Fox Souvenirs ontwerpt, produceert, houdt voorraad en verkoopt kleding in 107 steden over de hele wereld. In Amsterdam is het bedrijf al 30 jaar marktleider in de toeristenindustrie. En daar zijn ze trots op bij Fox Originals. Fox Clothing doet in bedrijfskleding en merchandise. Tot aan de financiële crisis in 2010 zat het bedrijf ook in het promotioneel textiel. Volgens Koot is die markt door concurreren op prijs kapot gemaakt. “Distributeurs in de promo- tionele markt kunnen het altijd goedkoper. Wij zijn vanuit de Merchandise is echt een andere discipline dan promotioneel textiel. Jammer genoeg zetten veel distribiteurs vooral in op het prijsinstrument, terwijl volgens Milko Koot, commercieel directeur van Fox Originals, het echt anders kan: “Zodra opdrachtgevers inzien dat kwaliteit en design het verschil maakt, gaat er een nieuwe wereld voor ze open.” Mode voor merken DOOR PETER VAN GESTEL merchandise-kant er juist op gericht om die kwaliteits- en creativi- teitslat steeds hoger te leggen. Dat ging elkaar bijten. Wij konden nooit mee in die prijzenoorlog omdat creativiteit en kwaliteit niet gewenst was. Toen hebben we besloten om daar helemaal uit te stappen. Onze kernwaarden flexibiliteit, service, creativiteit en kwaliteit zijn het belangrijkst en deze wilden we benut hebben. Vandaar dat we nu nog alleen voor klanten rechtstreeks werken.” Maak fans van je klanten Merchandise geeft merken (maar ook events, artiesten etc.) een extra verdienmodel. Je maakt fans van je klanten en die zijn blij om met jouw merk of logo te lopen. Dan moet de kwaliteit top zijn en het design helemaal aansluiten bij de merkbeleving. Daar zijn we dus heel goed in”, stelt Koot enthousiast. We maken fans voor brands. Door alle verkoop data uit heel Europa weten wij welke designs door de consument gewaardeerd en dus gekocht worden, interessante informatie voor onze klanten, waaronder de grote namen uit de eventindustrie. De Synergie tussen onze bedrijven is groot. Datzelfde geldt voor de voetbalmerken. We maken onder meer merchandise voor Feyenoord, FC Groningen en FC Utrecht. En geloof me, al die mensen kopen alleen omdat ze fan zijn van een merk, maar het product dat ze kopen moet ook wel de merkuitstraling hebben die daarbij past. Het hele plaatje moet kloppen. De kwaliteit van de stof, de textuur maar ook het design.” Milko Koot
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5