PromZ Magazine 3 - 2021

z 2021 - nummer 3 - www.promz.nl 51 8 9 Coronaklap Wanneer je als bedrijf voor een groot deel actief bent in de internationale toeristenindustrie, themaparken en de evenementen- en festivalmarkt, dan kun je op je vingers natellen dat corona een behoorlijke tik heeft uitgedeeld. Fox Originals heeft het de afgelopen anderhalf jaar dan ook niet makkelijk gehad. En nog steeds is het geen business as usual. Natuurlijk vallen in onze markt hele harde klappen. Koot: “Kijk naar alle venues die afhankelijk zijn van toeristen. Neem als voorbeeld de internationale musea. Die hebben al 18 maanden geen order geplaatst en ik ga je vertellen dat dit de komende maanden ook niet gaat gebeuren. Toen corona uitbrak waren al onze klanten net beleverd voor het hoogseizoen. Die voorraden staan er nog allemaal. Die moeten ze eerst zien kwijt te raken. Het betreffende museum heeft normaal gesproken 7000 mensen per dag. Als ze er nu 700 hebben zijn ze blij. En dan zijn er mensen die zeggen ‘je kunt toch ook online bezoeken en kopen?’. Maar dat zijn niet de volumes die je normaal verkoopt en je mist gewoon de beleving van live bezoek. Bedrijfskleding Een bloeiende tak van Fox Clothing is de bedrijfskleding. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om bedrijfskleding echt het visitekaartje van het bedrijf te laten zijn. Ook weer passend bij de merkwaarden. Zo is sustainability steeds vaker een issue. Maar ook een echt onderscheidend design. “Je medewerkers moeten de kleding met trots dragen”, zo vertelt Koot. Bedrijfskleding moet eigenlijk zo mooi zijn, dat ze het privé ook zouden aantrekken. Dan hebben we goed werk geleverd. Tegenwoordig werken we voor bijna al onze collecties samen met het merk Stanley Stella. Dat is duurzaam geproduceerd en het is kwalitatief helemaal top. Maar we laten voor de bedrijfs- kleding ook zelf produceren. Daar gaan we heel ver in. De veredeling zoals drukken en borduren doen we allemaal in eigen huis. Het op een duurzame manier produceren en bedrukken van textiel is voor veel opdrachtgevers van ons een must. We zijn dan ook voorloper op het gebied van bijvoorbeeld waterdragende inkten voor onze zeefdruk- kerij. Maar we kijken bijvoorbeeld ook naar het gebruik onze verpakking, zowel het karton als de plastic seals, om daar zoveel mogelijk besparingen te realiseren. We zijn er nog lang niet, maar we doen wel ons stinkende best.” Alles in huis Fox Originals heeft in principe alles in eigen huis. Onder meer drie moderne zeefdrukcarrousels, een eigen designstudio, een inspiratie- volle showroom en een eigen warehouse zijn te vinden in het pand in Weesp. “We lopen er niet zo mee te koop in de branche”, stelt Koot. Dan zeggen al die promotie bureaus ‘dat kunnen wij goedkoper’. Er is nooit iemand die zegt ‘dat kunnen wij beter’. In onze wereld is het is belangrijk dat je een week te vroeg levert en niet een dag te laat. Wij werken alleen maar direct met klanten, Hierdoor is er geen ruis in de communicatie en werkt het efficiënter. Kijk, voor het beste stuk vlees ga je naar de specialist en niet naar de supermarkt. Het is voor de bedrijven die promotionele textiel wensen, inspiratievol om onze mogelijkheden te zien.” “Al die mensen kopen alleen omdat ze fan zijn van een merk, maar het product dat ze kopen moet ook wel de merkbeleving hebben die daarbij past.” 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5