WWW.PROMZ.NL PROMZ VERSCHIJNT TWEEMAANDELIJKS - SEPTEMBER/OKTOBER 2022 - NUMMER 4 A.S.R. WEET WAT MENSEN DRIJFT VAN LOW-INTEREST NAAR HIGH-INTEREST m a g a z i n e STRIPVERHALENALS PROMOTIONEEL ITEM EINDEJAARS GESCHENKEN
INHOUD 5 2022 NUMMER 4 WWW.PROMZ.NL 12 18 22 48 72 INHOUD 07 VOORWOORD 11 WIEZEGTWAT INDITNUMMER? 12 A.S.R. HOE JEVANEENLOW-INTEREST PRODUCTEENHIGH-INTEREST PRODUCTMAAKT. 18 JORIS AALBERSEOVERDE INZETVAN PROMOTIONELEPRODUCTEN INDE WERELDVANTRAILERS ENLOPENDE BANDEN. 22 DOSSIER: PRODUCTPROMOTIEZDEEL 3: PREMIUMS ALS PRIJS. 29 ALSDEKAARS ISOPGEBRAND. WATTE DOENAANBURNOUT? 38 25 JAARWOT! PROMOTIONS. 48 STRIPS ALS PROMOTIONEELPRODUCT. 54 IEDEREENKENTALIBABA, MAARWAT DOENZEEIGENLIJK? 59 ADVERTEERDERSHUIVERIGVOOR PROMOTIES TIJDENSWKQATAR. EEN RONDGANGLANGSDISTRIBUTEURS IN NEDERLANDENBELGIË. 66 TEAMBUILDING, HOEDOE JEDAT? 71 BDEALS: KERSTPAKKETTEN METPRODUCTENVANBCORP GECERTIFICEERDEBEDRIJVEN. 72 KERST INCIJFERS. 78 EINDEJAARSSPECIAL: ALLE AANBIEDERS PERPROVINCIE. 93 NOTEZ 98 COLUMNMARTINDEWINTER.
7 2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL VOORWOORD Voor je ligt de gerestylede versie van PromZMagazine. We hebben ons uiterste best gedaan omhiermee tegemoet te komen aan de wensen van onze lezers. Meer foto’s enwe gaanwatmeer de breedte inqua onderwerpen.Warenwe voorheen vooral een blad over promotionele producten, nu proberen we inhoudelijkmeer te bieden voor ondernemers,marketeers en inkopers.We beseffenonsmaar al te goeddat demarkt verandert en we willen hier ook inhoudelijk op inhaken. Heb je tips voor de redactie of heb je andere suggesties? Laat hetme vooral weten. Danmoetmenog even iets vanhet hart, dat indirect temakenheeftmet bovenstaande. Ikwerdonlangs attent gemaakt opeenbedrijfmet de veelzeggendenaam‘promoboer’. Waarwijmet onzebladen, vlogs enanderemedia inzettenop imagoverbetering vande branche, zijndit soort namenme eendoorn inhet oog. Ik snapbest dat je letterlijk en figuurlijk als een bedrijf wilt overkomen dat goedkoop is en vooral ‘veel voor weinig’ verkoopt. Maar komop, dat is toch echt niet meer van deze tijd. Klanten vragen om duurzaamheid en een goed en kundig advies en ik vraag me serieus af of ze dit gaan vindenbij een ‘promoboer’. Zelfs al is de achternaamvande eigenaar ‘Boer’. Perceptie is de enigewerkelijkheid.Willenwe ons vak serieus nemen, danzullenwe onszelf ook serieusmoeten nemen en dan kunnen bedrijfsnamen als dit echt nietmeer. VERTROUWDE NAAM, NIEUWGEZICHT COLOFON PromZMagazine 23ste jaargang, september/oktober 2022 PromZMagazine is een uitgave van Het PortaalMedia B.V., Veerdijk 40-i, 1531MSWormer, Tel: 075-6475747, E-mail: traffic@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 7x per jaar, nr 6 is in combinatie met de ProductZFinder Oplage: 16.000 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenstmoment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt A 30,- (incl. 6%BTWen verzendkosten). Abonnementen dienen bij voorkeur via traffic@hetportaal.com teworden opgezegd, tenminste eenmaand voor het verstrijken van de abonnementsperiode. Adreswijzigingen: Dienen bij voorkeur, onder vermelding van het abonneenummer op de adresdrager, via t raffic@hetportaal.comteworden doorgegeven. Hoofdredactie: Peter vanGestel Redactionelemedewerkers: Frank de Bruin, Sak van denBoom, Ed vanEunen, Lisette Erdtsieck, Allard Frederiks, Ruud Slierings, JudithMunster, Marjolein Straatman, Melanie Straatman Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531MSWormer, Mob: +31 (0)6-33637794 E-mail: peter.vangestel@hetportaal.com Bladmanagement: JohnM. Swaa, Tel: +31 (0)75-6475747, Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: JohnM. Swaab, Tel: +31 (0)75-6475747, Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Pierre van denAncker, Tel: +31 (0)75-6475747, Mob: +31 (0)6-43854384 E-mail: pierre.vandenancker@hetportaal.com Ferry Aaftink, Tel: +31 (0)75-6475747, Mob: +31 (0)6-12643168 E-mail: ferry.aaftink@hetportaal.com Traffic: Romina de Graaf - vanGerven, Tel: +31 (0)75-6475747, E-mail: traffic@hetportaal.com Beeldmateriaal: BCFotografie, Ad Bogaard, iStockphoto, LuzanVeenendaal, Creative OwlMedia Vormgeving en DTP: Finnmedia.nl, Alkmaar ©Niets uit deze uitgavemag, opwelkewijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. GESCHREVEN DOOR Peter van Gestel
KOP
11 WIE ZEGT WAT IN DIT NUMMER? 2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL “IK HERINNERME DAT ER PANIEK UITBRAK ONDER NEDERLANDSE E-COMMERCE BEDRIJVEN TOEN ALIBABA IN 2016 EEN NEDERLANDS KANTOOR OPENDE.” (Ed Sander, ChinaTalk, pag. 55) “INDEMEER ZUIDERSE LANDEN (ENDAN REKENENWE BELGIË DAAR OOK BIJ) WORDT HET STRIPVERHAAL ALS VOLWAARDIGE KUNSTVORMGEZIEN, ALS DE NEGENDE KUNST.” (Ad van Poppel, stripliefhebber, pag. 51) “Als het om customizen gaat moet je niet bij een internetpartij zijn. Daar zijn wij gewoon beter in.” (Edwin Bouman, WOT! Promotions, pag. 41) “TOCH HEEFT ER NOG NOOIT IEMAND EEN BURNOUT GEKREGEN VAN HARDWERKEN ALLEEN. OOKMENSEN ZONDER BAAN KRIJGEN ZE.” (Lodewijk van der Peet, Sterke Leiders, pag. 31) “Ik zelf geloof niet in mailen ‘we hebben een nieuw logo’, dat trekt geen aandacht.” (Joris Aalberse, directeur Jumbo Groenewegen en Sovex, pag. 19) “BELANGRIJKER IS DAT JE KUNT LATEN ZIENDAT JE WAARDE TOEVOEGT, DATWAT JIJ BIEDT NUT HEEFT.” (Hella de Weger, Brand Director a.s.r., pag. 13) “De link met Qatar vermijden we zoveel mogelijk omdat we natuurlijk niet willen dat onze klanten als gevolg van de associatie met Qatar in een kwaad daglicht komen te staan.” (Miklos Markovits, Interimage, pag. 63)
LENIGE CONSISTENTIE
13 2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL Wie nog nooit het dwingende staccato-deuntje van a.s.r. heeft gehoord, heeft de afgelopen vijf jaar onder een steen geleefd. Het mantra ‘dit-is-de-tijd-vandoen’ heeft de verzekeraar niet alleen een herkenbaar gezicht gegeven in de volle verzekeringsmarkt, het heeft het bedrijf ook bepaald geen windeieren gelegd. Een schoolvoorbeeld van geïntegreerde marketing, van merkstrategie tot en met promotionele activiteiten. Qua marketing zit je als verzekeringsbedrijf met een f linke handicap. Je hebt geen trendy sportauto, geen zonovergoten vakantie of elektronisch hebbedingetje. Een verzekering is een low interest-product, bepaald niet sexy. Bovendien is het primaire verkoopkanaal - inhet geval van a.s.r. - het intermediair. Dus hoe kun je in godsnaamde consument bereikenenvooral raken? VolgensHella deWeger, BrandDirector a.s.r., zit de sleutel niet in het pushen van bestaande verzekeringsproducten of serviceconcepten: ‘Belangrijker is dat jekunt latenziendat jewaarde toevoegt, dat wat jij biedt nut heeft. We ontwikkelen programma’s en producten waarmeewe dagelijks relevant kunnen zijn. Het gezondheidsprogramma ‘a.s.r. Vitality’ bijvoorbeeld, moedigt je aan om te bewegen en punten te verdienen waarvoor je wordt beloond. Mensen openen de app elke dag om te zien wat hun scores zijn. Een ander voorbeeld is het platform ‘Ik denk vooruit’ waar we duurzame beleggingsproducten aan koppelen. Marketing-technisch is dat een stevige uitdaging, producten ontwikkelen die ons helpen om frequent contact met consumenten te hebben. Maarwemakenveel gebruik vanonderzoek om te zien wat mensen drijft en wat er leeft. Op basis daarvan maken we content.’ Tijdgeest Enzowordt low-interest tocheenbeetje high-interest. Lang geleden is a.s.r. afgestapt van, zoals De Weger het noemt, HOE EEN IETWAT SAAIE VERZEKERAAR EEN ‘BAKEN VAN VERLICHTING’ WERD GESCHREVEN DOOR - RUUD SLIERINGS ‘productenpushenenverder niks’.Waar veel verzekeraars nogal productgericht campagne voeren, koos a.s.r. (na NN en Centraal Beheer het derde bedrijf qua omvang in de Nederlandse markt) vijf jaar geleden een andere koers. Maatschappelijke vraagstukken boden haakjes om bewustwording te creëren en handelingsperspectief aan op te hangen, vertelt De Weger: ‘We wilden laten zien dat we snappen wat er in de samenleving leeft, dat we daar iets van vinden en er een oplossing voor bieden. Zien, vinden, doen. Want alleen laten zien wat er leeft is niet zo spannend, je bent pas relevant als je dat oppakt en er een oplossing voor biedt: dit is de tijd van doen.’ Aandebasis vandiekoerswijziging staat een ondernemersvisie van de concernleiding. Mede door de financiële crisis was het vertrouwen van de consument in de verzekeringswereld tot een alltime low gedaald: bijna de helft van de Nederlanders vertrouwde verzekeraars voor geencent. Opvallend genoeg leidde dat bij veel concurrenten tot campagnes vol beloftes over service. Jos Baeten, CEOvana.s.r., zag het anders. Hij wilde dat de verandering van binnenuit zou komen. a.s.r.moest aantonendat het de tijdgeest snapt, dat het bedrijf midden in de samenleving staat en dat het aan die positiehaar bestaansrecht ontleent. ‘Geen vernisje’, zoals De Weger zegt, ‘Dit-is-de-tijd-van-doen is ook eigenlijk geen campagne, het is onze identiteit. Het stuurt ons en stelt ons in staat om nieuwe producten te ontwikkelen en ons verhaal te vertellen. Het enthousi-
KOP
2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL 15 HOE EEN IETWAT SAAIE VERZEKERAAR EEN ‘BAKEN VAN VERLICHTING’ WERD asmeert mensen en geeft richting aan hoe wij elke dag met ruim 4.000 collega’s werken. Het is wiewe zijn.’ Betekenisvolle daden Toch is dat misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Zo’n gedurfde bedrijfsmissie kan intern snel een boost geven, maar naar buiten was de uitgangspositie van a.s.r. niet best: lage bekendheid, geen goed imago, weinig vertrouwen. Daarom koos het bedrijf in samenwerking met TheMerge, het Amsterdamse bureau waarmee a.s.r. in het gehele marketingtraject nauw samenwerkt, voor eengefaseerdemeerjarige aanpak: eerst demerkbekendheid verbeteren, danhet imagoversterkenen daarna inzetten op sales. Maar naar de juiste toonomconsumenten te overtuigen van de oprechtheid van de boodschap was het wel even zoeken, vertelt Frank Jockin, creatief directeur van TheMerge: ‘De relatie tussen financiële instellingen en consumenten was verstoord. Dan kun je van alles gaan roepen en beloven, maar mensen hadden vooral behoefte aan betekenisvolle daden. We zijnmet rapper Sticks gekomen en hebben een film gemaakt die liet ziendat de verandering van a.s.r. van binnenuit kwam: we zijn niet perfect maar gaan onszelf verbeteren. Die film kwamhard binnen, maar liet goed zien wat de ambitie was, waar we heen wilden. Dat inspireert, zowel intern als extern.’ De campagne schudde de saaie verzekeringsmarkt op. ‘Als je het mij vraagt,’ rapte Sticks, ‘verwacht ik vaneenverzekeringsmaatschappij integriteit. Altijd. En een duurzaam en humaan beleid.’ Dat niet iedereen die toon waardeerde bleekuit de toekenning vaneenprijs die geen marketeer wil krijgen: de Loden Leeuw, de prijs van het televisieprogramma Radar voor de meest irritante reclame. De Weger nam de Loden Leeuw voor de camera persoonlijk in ontvangst: ‘Niet leuk. Maar we waren er zelf al achter dat er te veel boosheid in ons verhaal zat en te weinig oplossing. We hadden de boodschap al wat gedraaid en een iets ander overkoepelend campagne-construct ontwikkeld. Dat resulteerde in: dit is de tijd van doen. De Loden Leeuw was een soort onderbouwing voor die draai. Vanaf nu hingen we alles op aan ‘zien’, ‘vinden’ maar vooral ook ‘doen’.’ En dus aan ‘betekenisvolle daden’: een gezonde leefstijl nastrevenbijvoorbeeld is voor veel mensen geen gemakkelijke opgave, a.s.r. vindt het mede haar verantwoordelijkheid ommensen daarbij te helpen en komtmet het a.s.r. Vitalityprogramma. Zo’n drietrapsraket past het bedrijf opmeer fronten toe. Lange adem Het is geen geheim dat consistent vasthoudenaaneenmerkverhaal demeeste winst oplevert, in imago en vertrouwen, en uiteindelijk in sales. Het vergt moed om, als er een signaal is dat het niet direct aanslaat (een Loden Leeuw bijvoorbeeld), vast te houden aan het merkverhaal en niet rigoureus de zaak om te gooien. Aan de andere kant mag consistentie ook geenknellendkeurslijf zijn. TheMerge en a.s.r. zorgen daarvoor door het construct buigzaam toe te passen en geschikt te maken voor schaalbaarheid (voor ‘grote’ en ‘kleine’ media) en cross-mediale inzet, zodat (sub)doelgroepen goed bereikt kunnen worden. Bovendien bleek uit onderzoek dat de opvallende campagne met Sticks wel goed werk had verricht voor de naamsbekendheid. De scores schoten omhoog, Sticks werd al snel door consumenten gekoppeld aan het merk. Stoppen met de rapper zou die winst gelijkweer tenietdoen. En dus hielden De Weger en Jockin de rug recht, wetende dat zo’n switch in marketing en communicatie nu eenmaal lange adem vergt en dat je voortschrijdend inzicht beter kunt omarmen dan negeren. Langzaam maar zeker werden ook de scores op imago beter. Wat daarbij ook hielp was de verandering in media-inzet, aldus DeWeger: ‘Voorheen was er gemiddeld één keer per jaar een campagne. Dan steeg de merkbekendheid, maar die zakte weer snel in. Nu doenwe zes keer per jaar een campagne-flight, vanuit dezelfde boodschap, maar met focus op een business line.’ Voor een bureau is zo’n klant een droomklant, van scratch af aan meedenken over een nieuwe koers en de uitvoering. Jockin: ‘Bij a.s.r. komt de motivatie van binnenuit, het bedrijf komt met proposities die aansluiten bij het merkverhaal. Dat is fijn, want je wilt het liefst dat het bedrijf waarvoor
KOP
17 HOE EEN IETWAT SAAIE VERZEKERAAR EEN ‘BAKEN VAN VERLICHTING’ WERD jewerkt ook echt doet wat het belooft. Nu kunnenwe oprecht in de campagne zeggen: we hebben een goed idee, doe jemee? Wijmoetenoptimisme brengen in tijdenvanverandering, een baken van verlichting zijn, en laten zienwat goed gaat en hoe jij daaraan kuntmeedoen.’ TheMerge heeft het creatieve concept zo gemaakt dat het in verschillende vormen enmedia toepasbaar is. Jockin: ‘Er is een vast framework, maar we kunnen ook knippen en plakken. In de krant, maar ook op Instagrambijvoorbeeld, wordt content in de vorm van een infographic goed bekeken, maar in een commercial kun je daar weinig mee. Zo kunnen we per medium een vormkiezen die past. Het construct is lenig, biedt ruimte om te spelen. Mensen van a.s.r. spelen ook vaak letterlijk een rol in de commercials, dat inspireert enmaakt creatieve kracht vrij. En omdat we de concepten schaalbaar hebben gemaakt kan de a.s.r.-studio er zelf mee aan de slag en bijvoorbeeld gericht inspelen op de behoeftes in de verkoopkanalen.’ Data en activaties Opvallend genoeg is a.s.r. terughoudend in het toepassen van (consumenten)data. De Weger: ‘We hebben veel getest met getargete groepen: kunnenwe onze boodschap zodraaiendat het engagement hogerwordt endekosten lager?Uit alles blijkt: datwerkt niet. Ikhad er hoge verwachtingenvan,maar de kosten zijnhoger bij targeting ende impact is niet zo groot datwe die terugverdienen. Dus wat we nu doen is content geschikt makenvoor de ‘gemiddelde gebruiker’ per social. Bij facebook is dat eenwat oudere gebruiker dan bij Instagram.’ Wat wel weer veel goeds doet voor a.s.r. is de inzet vanmerkactivaties en promoties. Hoewel het niet ‘de hoeksteen in de campagne’ is, zoals Jockin zegt, is er een belangrijke rol voor ingeruimd: ‘Dat varieert van een enorme dit-is-de-tijdvan-doen-banier aan de balustrade in het hoofdkantoor tot promotiemateriaal voor bijvoorbeeld Vitality-evenementen. Voor adviseurs doenwe geregeld acties enmakenwe toolkits. Toen de Amersfoortse onder de naam a.s.r. verder ging hebben we een voetbalshirt naar alle adviseurs gestuurd, onder het motto: we spelen nu in één team. In de commercial voor de gezonde-twijfel-test zit een scene waarin iemand een toetsenbord stuk slaat.We hebben chocolade toetsenborden naar de adviseurs gestuurdomzichopuit te leven. Activaties sluiten altijd aan bij de boodschap: zien, vinden, doen. Enwe proberen hergebruik mogelijk te maken. Flyers van bloemblaadjes-papier bijvoorbeeld die ja na lezing in de grond kon stoppen, of een factsheet met vouwlijnen en ribbels waar je eenvogelhuisje vankanbouwen. Nu ik er zoover nadenk: het is toch een belangrijke pijler in de totale campagne.’ Hoge breinpositie Dat de consistentie in het merkverhaal en de lenigheid van het campagne-construct a.s.r. veel heeft gebracht is duidelijk. De naamsbekendheid steeg naar 83% (met de hoogste reclame-bekendheid in de markt) en ook in imago enmerkvoorkeur stak a.s.r. de concurrentiede loef af. Dat resulteerde in grote stijgingen in verkoopcijfers. Als een van de weinige verzekeraars kende a.s.r. een constante groei in vijf campagnejaren (in totaal 21,7% over vijf jaar). a.s.r. groeide veel harder dan demarkt. Hoewel het in de verzekeringswereld - en zeker bij bedrijven diemet tussenpersonenwerken - lastig is omresultatendirect terug te voeren op een campagne, stelt DeWeger dat ze goed kanzienof iets de goede kant op gaat: ‘De gezonde twijfel-test bijvoorbeeld is door circa 10.000mensen ingevuld. Die groep konden we retargeten en op basis van de respons konden we aannemen wat de campagne had opgeleverd.’ Jockin vult aan: ‘Ik denk nooit na over een woonhuisverzekering totdat ik een huis ga aanschaffen. Inzetten op een direct converterende campagne, is dus nogal een risico. Belangrijker is dat je ervoor zorgt dat je een plek in het brein vanmensen hebt op hetmoment dat ze in demarkt zijn.’ Waarvanakte. a.s.r. enTheMergewonnen in2021 eengouden Effie, de hoogst haalbare prijs inmarketing, waarbij je onomstotelijkmoet aantonendat een campagne effect heeft gehad op aspecten als naamsbekendheid, imago, merkvoorkeur en gedrag. Deze Effie staat naast de in 2017 verdiende Loden Leeuw bij a.s.r. in de prijzenkast. DeWeger: ‘Ik vind ze allebeimooi. De éénheeft ons indemodus gebracht van: nú gaan we laten zienwatwewaard zijn. De ander is het bewijs dat dit enormgoed heeft gewerkt.’
18
2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL 19 Hoe zetten middelgrote en kleine bedrijven relatiegeschenken in om de samenwerking met hun klanten en met hun eigen personeel te vieren? Een gesprek hierover met Joris Aalberse, directeur van trailerbouwer Jumbo Groenewegen en Sovex, producent van uitschuifbare lopende banden voor de post- en pakjesmarkt. JORIS AALBERSE OVER DE INZET VAN PROMOTIONELE PRODUCTEN IN DEWERELD VAN TRAILERS EN LOPENDE BANDEN. ‘EEN GUERILLA TACTIEK WERKT HET BEST’ Het kantoor van Jumbo Groenewegen is gevestigd op de automotive campus in Helmond, het centrum voor vernieuwingen in de autoindustrie in Nederland. Een inspirerende omgeving voor de trailerbouwer die zowel wil verrassen, als degelijke kwaliteit bieden in op maat gemaakte producten. Op de campus lopen we via waterstofgeneratoren en elektrische Porsches naar de werkplaats waar de laatste handelingen verricht worden aan de velgen van een uitschuifbare Jumbo trailer. Ook aan de exemplaren die ‘af’ zijn en op de parkeerplaats naast de werkplaats staan, is af te zien dat er een scala aan voorzieningen toegevoegd kan worden om de klassieke trailers naar de wens van de klant te finetunen. Zo staat er een met glimmend gepolijste aluminium velgen en met lampen in een iets aangepaste vorm, aangepast aan de vrachtwagen waarvoor hij bestemd is. Joris Aalberse: “Hier in Helmond is het hoofdkantoor vanJumboGroenewegen met de afdelingen sales, engineering, assemblage, verhuur en service en de GESCHREVEN DOOR - LISETTE ERDTSIECK lopendebandendie in- enuitschuivenen die worden gebruikt bij pakketsorteerbedrijvenenwaarmeedepakketjes inde busjes of vrachtwagens kunnen worden geplaatst.” Hoe zetten jullie vanuit deze bedrijven promotionele producten in? “Dat is vooral begonnen toenwe het logo van Jumbo hadden veranderd en op een leuke manier onder de aandacht wilden brengen; hetzelfde bedrijf, dezelfde kwaliteit, in een nieuw jasje maar met een duidelijke link naar het verleden. Ik zelf geloof niet inmailen ‘we hebbeneen nieuw logo’, dat trekt geenaandacht.We hebbenmet het teamdus gebrainstormd over hoe we er op een leuke manier ruchtbaarheid aan konden geven. We kwamen erop uit dat het goed zou werken als klanten zelf iets moesten doen. Ze kregen een sticker opgestuurd die ze op een voertuig konden plakken, om er vervolgens een fotovan temakenendeze foto te posten op social media. Dan kregenze eengepersonaliseerde capvanons, en de leukste inzendingen kregen ook laatste keuring voordat onze trailers de weg op mogen. Er werken veertien personen. De productie vindt voornamelijk plaats inBosnië, waar 200mensenwerkzaamzijn. Jumbobestaat al sinds 1927en Groenewegen (sinds 1931)was voorheen eenconcurrent. Debedrijvenzijn tijdens de economische crisis in2008 gefuseerd. We leveren op maat gemaakte trailers aan heel diverse bedrijven. Dat varieert van trailers voor de olie-industrie tot container chassis, maar we leveren ook veel aan kleine bedrijfjes die één, twee of drie vrachtwagens op de weg hebben rijden. We zijn gespecialiseerd, bedienen een nichemarkt. Mensen die bij ons kopen willen heel bewust een degelijke trailer dieprecies past bij hunbedrijf.We richten ons, tot nu toe, voornamelijk op deNederlandsemarkt. Daarnaast is er hetmerkSovex, waarvan het hoofdkantoor in Engeland zetelt. In onze fabriek inBosniëwas ruimschoots capaciteit dus daar zijnwe ongeveer tien jaar geleden ook andere producten gaan produceren, onder andere de telescopische lopende bandenvanSovex. Dat zijn
KOP
2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL 21 ‘EEN GUERILLA TACTIEK WERKT HET BEST’ eenvuurkorfmet gepersonaliseerd logo.” “Toen we Sovex overnamen hebben we een advertentie geplaatst in een blad voor de internationale post- en pakjesmarkt markt met de tekst ‘We are back’. In deze sectormoestenwe demarkt nog evengoedduidelijkmakendatwe er zijn, of beter gezegd: dat we terug zijn. Er zijn nog teveel bedrijven in deze tak die ons niet kennen en die wel dit soort logistieke oplossingen zoeken. Daar willen we contactmeemaken. Dit ‘We are back’ hebben we dan ook laten drukken op de achterkant van T-shirts waarmee onze sales mensen op de Duitse beurs voor de logistieke sector LogiMAT liepen. Met ook de QR code waarmee geïnteresseerden direct op onze website terecht kwamen. Bovendien speeldenwe in op het feit dat mensen op een beurs vaak naar beneden kijken…We hadden zelf geen eigen stand, maar onze sales mensen liepen daar rond op blauw met rode sneakers met het Sovex logo. Die vielen nogal op tussen al dat grijs! We zijn niet van de beurs geknikkerd,, we kregenheel leuke feedback en we hadden veel afspraken. Daaruit volgend gaan we bedrijven die moeilijker te bereiken zijn één sneaker sturen in een doorzichtige schoenendoos, als een soort glazen muiltje. Aan de sneaker zal een opvallend en gepersonaliseerd label worden beveshet bedrijf laten maken. Al deze petjes waren gepersonaliseerd enopde zijkant hebben we ‘100x Jumbo trailer’ laten borduren. We hebben ze met een trailer bij het bedrijf afgeleverd.” Dus het moet wat jou betreft iets ludieks zijn en vooral ook gepersonaliseerd? “Ja, personalisatie is heel belangrijk. We laten daarmee zien dat we onze klanten kennen, en, nog belangrijker, de ontvanger voelt zich gezien en gewaardeerd. Vanuit ons is dat ook echt gemeend. Het product dat we weggevenmoet ook kwalitatief goed zijn, net als deproductendie we zelf producerendat zijn. Ookmoet het bij ons passen en bij onze doelgroep. Op deze manier proberen we met beperkte middelen toch iets nieuws tedoen. Ikheb er echt lol in iets geks te bedenken. Op PromZ Live ben ik wat dat betreft zeker geïnspireerd geraakt. Zo denk ik erover om een lopende band van legoblokjes latenmaken voor de klanten die zo’nproduct gekocht hebben,maar dat is nogmaar een idee.We staanzelf niet veel op beurzen omdat ik denk dat beurzen vooral waardevol zijn voor heel nieuwe producten. We besteden ons budget in plaats daarvan liever aan een ludieke marketing voor een niet nieuw en niet heel hip product. Ik denk dat het beter werkt dan de klassiekemanier.” En jullie eigen personeel? “Het liefst gevenwe tijdens de feestdagen ook aan hen iets dat gepersonaliseerd is, dat maakt zo’n verschil! Dat je naamop een cap of een blik staat doet zoveel: ‘er is aan me gedacht, ze weten wie ik ben’. Voor het personeel in Bosnië hebben we bijvoorbeeld stroopwafels in een mooi blik laten maken: dat is daar natuurlijk een bijzonder product. Mensen voelen zich in een klap meer thuis én gewaardeerd.” ‘Fit in to stand out’ tigd. Bijgevoegd wordt een tekst, zoals bijvoorbeeld ‘fit in to stand out’. Bij een eerste contact hierna krijgt deze potentiële klant de schoenen, twee dus, opmaat én gepersonaliseerd! Het is een beetje een guerrilla-achtige aanpak… Ook was er een bedrijf dat zijn honderdste trailer bij ons bestelde. Om dit te vieren hebben we voor al hun personeelsleden caps in de kleur blauw van
22
2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL 23 In de twee vorige edities van PromZ Magazine bespraken we de inzet van promotionele producten als premium bij verkoopacties, bijvoorbeeld spaaracties. Diezelfde promotionele producten kunnen ook gebruikt worden als prijs in door fabrikanten of winkeliers georganiseerde prijsvragen. Wie in een supermarkt rondloopt of de huis-aan-huis of online verspreide folders goed bekijkt, komt elke week wel een paar commerciële prijsvragen tegen. Een prijsvraag is een promotietechniek die de organisator (fabrikant of winkelketen) zekerheid biedt als het gaat om het noodzakelijke budget: als de prijzenpot bestaat uit 100 iPhones, dan maakt het budgettair niets uit of er 1.000 of 100.000 mensen deelnemen aan die prijsvraag. DOSSIER PRODUCT PROMOTIEZ: PREMIUM ALS PRIJS GESCHREVEN DOOR - ED VAN EUNEN Voor de consument betekent deelname aan een prijsvraag dat je een bepaalde vorm van actie moet ondernemen, met een grote kans om vervolgens niks te winnen. Immers, het aantal prijzen in een prijsvraag is vrijwel altijd beduidend lager dan het aantal deelnemers. Maar win je als consument, dan heb je direct een heel groot voordeel. Je koopt een kratje bier en je wint bijvoorbeeld een koelkast. Waarom een prijsvraag? Waarom worden commerciële prijsvragen georganiseerd? Een prijsvraag geeft een fabrikant of winkelketen de kans om extra te communiceren met haar klanten: de advertentie waarin een prijsvraag wordt aangekondigd zal meer opvallen. Een prijsvraag geeft in een aantal gevallen de mogelijkheid tot een extra display op de winkelvloer, wat meestal een positief effect heeft op de omzet. En, zoals eerder gezegd, daarbij worden geen budgettaire risico’s gelopen. Belangrijk bij het opzetten van een prijsvraag is de afstemming tussen merk, doelgroep en prijs. Die moeten een logisch verband hebben. Als bijvoorbeeld de doelgroep bestaat uit jonge, sportieve consumenten, dan past een paar sportschoenen van Nike prima binnen zo’n concept. Maar het merk zelf moet dan ook gepositioneerd worden als ‘sportief ’. Een merk dat zich positioneert als passend bij een relaxmoment thuis op de bank voor de televisie kan beter Netflixabonnementen als prijs weggeven dan een paar Nike schoenen. Feitelijk moet je bij de keuze voor een prijzenpakket bij een prijsvraag dezelfde criteria hanteren als de keuze voor premiums in een spaaractie. Het gaat alleen bij prijsvragen om aanzienlijk kleinere aantallen. Kansacties en de wet Tot in de jaren negentig werd het organiseren van een prijsvraag bemoeilijkt door de toen geldende strenge Wet op
2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL 25 DOSSIER PRODUCT PROMOTIEZ: PREMIUM ALS PRIJS de Kansspelen. Die wet schreef voor dat deelnemers aan een prijsvraag een overwegende invloed moesten hebben op het winnen van een prijs. Er moest een zogenaamde ‘jureerbare prestatie’ worden geleverd (bijvoorbeeld een slagzin bedenken of een tekening maken). De hoofdprijs mocht geen hogere waarde dan 5.000 gulden hebben. Loterij-achtige acties waren streng verboden en daarover zijn ook de nodige juridische procedures gevoerd. Uiteindelijk is eind jaren negentig de Wet op de Kansspelen ingetrokken waardoor op dit moment alles mag: producten mogen worden voorzien van een uniek nummer waarbij bepaalde nummers recht geven op een prijs en ook wat de waarde van prijzen betreft zijn er geen beperkingen meer. Opvallend is dat nog jaren na het intrekken van de Wet op de Kansspelen door veel fabrikanten prijsvragen werden ontwikkeld die nog steeds voldeden aan de eisen van die oude wet. Dat komt waarschijnlijk voort uit onwetendheid over het intrekken van de wet. Grote variëteit in prijzen Hoe bepalen we nu het prijzenpakket bij een prijsvraag? Laten we enkele prijsvragen van de afgelopen jaren bekijken. In de zomer van 2021 hield Pringles een kansactie waarbij elke dag één Instax camera te winnen was. De advertentie maakt niet duidelijk wat je ervoor moest doen. De actie zelf duurde drie maanden. Er waren dus 100 camera’s nodig, en die zijn ongetwijfeld door Instax gesponsord, waardoor Instax op deze wijze gratis merk-communicatie kreeg via de Pringles advertentie. Bij deze Pringles actie lijken product, prijs, doelgroep en de zomerperiode goed met elkaar in balans te zijn. Lay’s hield een tijdje geleden een prijsvraag waarbij je een feest kon winnen of ‘1 van de andere 500 feestelijke prijzen’. Om wat voor feestelijke prijzen het gaat blijft onduidelijk, terwijl het ook onduidelijk is wat dat feest precies inhoudt. Misschien had deze prijsvraag met meer informatie succesvoller kunnen zijn. In het recente verleden komen we enkele keren Smeg producten tegen als prijs in een prijsvraag, zowel bij Yakult als bij Leffe. Eigenlijk zijn het geen prijsvragen, want het enige wat je als deelnemer moet doen is je kassabon uploaden in combinatie met enkele achtergrondgegevens. Daarmee zijn dit feitelijk loterijen geworden. Het verschil tussen Yakult en Leffe is wel dat Leffe een speciale Leffekoelkast door Smeg heeft latenmaken, en dat is dan wel een unieke prijs. Hoewel je je moet afvragen of veel mensen zitten te wachten op een gele koelkast in hun strakke, moderne keuken. We komen hier ook op de vraag of je bij prijsvragen moet werken met één hele grote prijs, of dat je het budget moet spreiden over een groter aantal kleinere prijzen. In het laatste geval zijn de winkansen natuurlijk veel groter, maar eigenlijk is nog nooit diepgaand onderzocht wat beter werkt. Daarom wordt vaak gekozen voor één of twee hoofdprijzen, in combinatie met een groter aantal kleinere prijzen, zoals bijvoorbeeld bij Lay’s te zien was. Hoe deskundig is de jury? Als bij een kansactie een jureerbare prestatie geleverd moet worden, wordt vaak gecommuniceerd dat een ‘deskundige jury’ de inzendingen beoordeelt. Wat die deskundigheid omvat, en wie de juryleden zijn blijft meestal in nevelen gehuld, behoudens een enkele BN’er die eventueel als jurylid fungeert. In de praktijk wordt vaak door een secretaresse of een stagiaire een voorselectie gemaakt van de inzendingen. Daarna beslist meestal de verkoop- of de marketingmanager welke inzending uit die voorselectie in de prijzen valt. Daarbij doet zich regelmatig het fenomeen voor van de ‘beroepsdeelnemer’. Dat zijn consumenten die aan zoveel mogelijk acties deelnemen en zich daarbij goed hebben ingeleefd inde gang vanzakenbij de jurering. Ze zorgen dat hun inzending opvalt, en dat betekent dat ze vaak een waar kunststuk van hun inzending maken die daardoor vrijwel altijdde shortlist vanpotentiële winnaars zal halen. Ze gebruiken dan vaak steeds opnieuw hetzelfde trucje, wetende dat elke prijsvraag een andere jury heeft. Zo kwamen we in het verleden consumenten tegen die hun creatieve vondst op een stukje textiel borduurden. Anderen verpakten hun inzending in een brooddeeg figuurtje terwijl er ook een hardnekkige deelnemer van prijsvragen was die de inzending van bijvoorbeeld een slagzin in spiegelbeeldop eenkaart schreef, met een in de kaart verwerkt spiegeltje omde slagzin te kunnen lezen. Jury’s die op basis hiervan een prijs toekennen kun je eigenlijk niet ‘deskundig’ noemen.
KOP
2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL 27 DOSSIER PRODUCT PROMOTIEZ: PREMIUM ALS PRIJS Prijsvragen als loterij We zagen ook rond Pasen 2021 een actie van Albert Heijnwaarbij in de verpakking van enkele honderden Delicata chocolade paaseitjes gouden eitjes verstopt waren. Vond je zo’n gouden ei, dan kon je een jaar lang gratis boodschappen winnen of één van de andere prijzen (een AH cadeaukaart, een minuut gratis winkelen, etc.). Het is een vergelijkbare aanpak die we tegenkomen in het boek Sjakie en de Chocoladefabriek vanRoaldDahl. In feite is het een loterij waarbij elk zakjeDelicata paaseitjes eigenlijk een lot is. In het verleden is wel vaker geëxperimenteerd met kansacties waarbij een prijs gewonnen kon worden uitsluitend door het kopen van een product. Ooit experimenteerde Van Nelle met een actie waarbij in sommige doosjes met theezakjes een formuliertje was gestopt met de mededeling dat, als dank voor de aankoop, de consument een gratis televisietoestel kreeg bij het inleveren van het bonnetje. Van Nelle gaf bewust op geen enkele wijze aandacht aan de actie, want het bedrijf ging ervan uit dat wanneer iemand op deze wijze een televisietoestel kreeg dit wel aan familie en vrienden doorverteld zou worden. Zo zou langzamerhand via een soort fluistercircuit het verhaal moeten rondgaan dat er iets bijzonders in de theeverpakkingen van Van Nelle kon zitten. Dat zou er toe moeten leiden dat de consument in de winkel bewust voor Van Nelle thee zou gaan kiezen en niet voor de thee van Douwe Egberts. Al met al een heel goedkope actie, de enige kosten bestonden uit enkele televisietoestellen. Het is jammer dat de actie onmiddellijk werd stopgezet toen Douwe Egberts Van Nelle overnam, daardoor zullen we nooit weten of zo’n fluistercircuit ook echt zou zijn ontstaan. Communicatie en kansacties In tegenstelling tot dit kortlopende experiment van Van Nelle zijn er natuurlijk ook kansacties geweest met heel veel communicatieve ondersteuning. Zo herinneren velen zich nog de Carisma actie die door Mitsubishi in 1997 werd gehouden. Wie de paginagrote Carisma dagbladadvertentie voor zijn raam hing maakte kans op één van de 80 Carisma auto’s die als prijs beschikbaar waren (Mitsubishi bestond in 1997 80 jaar). De notaris had vooraf 80 adressen in Nederland getrokken en bij die adressen reed hij langs om te zien of de advertentie daar daadwerkelijk was opgehangen. Dat bleek 24 keer het geval te zijn, hetgeen toch duidt op een zeer hoog percentage Nederlanders dat de Carisma advertentie voor het raam hing (30%). Zoals we zien kunnen prijzenpakketten sterk uiteenlopen. Om nog twee voorbeelden uit een zeer ver verleden te noemen: voor de Tweede Wereldoorlog hield Blue Band een prijsvraag waarbij je als jong meisje je foto kon opsturen. Uit die foto’s zou het nieuwe Blue Band meisje worden gekozen als hoofdrolspeler in de komende reclamecampagne. Het schijnt een zeer spraakmakende actie geweest te zijn, maar het meisje dat uiteindelijk won staakte toch al snel haarmedewerking aan de Blue Band reclamecampagnes omdat haar verloofde daar bezwaren tegen bleek te hebben. Een andere prijsvraag die heel Nederland in haar ban hield werd begin jaren vijftig van de vorige eeuw gehouden. De hoofdprijs was een nog te bouwen woonhuis. Deze actie werd gehouden door wasmiddel Omo van Unilever. Naar verluidt blijkt de winnaar niet gekozen te hebben voor het woonhuis, maar voor een geldbedrag van enkele tienduizenden guldens. Deze voorbeelden laten zien dat prijsvragen grote aantallen mensen in beweging kunnen brengen, als je een opvallende, pakkende en waardevolle prijs uitlooft. Als het gaat om te leveren prestaties door de inzenders, kunnen we ook een actie van Lay’s uit 2010 noemen waarbij deelnemers een nieuwe smaak chipsmochten bedenken: ‘Maak de Smaak’. Niet minder dan 675.000mensen stuurden een smaak in. De drie beste smaken werden daadwerkelijk gedurende enige tijd in productie genomen en de consumenten konden kiezen welke smaak hun voorkeur had. De uiteindelijk winnende smaak (‘Patatje Joppie’) is vervolgens als een standaard product aan het Lay’s assortiment toegevoegd. De betrokken winnaar kreeg een prijs van 25.000 euro plus 1% van de opbrengsten van deze smaak chips. Wegens succes is deze prijsvraag later herhaald. Prijs en prestatie in balans Wat opvalt als je kansacties bekijkt is dat soms veel aandacht wordt geschonken aan de te leveren prestatie door de inzender, en opvallend weinig aan datgene wat je kunt winnen, terwijl het in andere gevallen omgekeerd is: weinig aandacht voor de te leveren prestatie maar juist veel focus opwat je kunt winnen. Feitelijk zou aan beide aspecten op z’n minst gelijkwaardige aandacht gegeven moeten worden. Doe je dat goed, dan kan een prijsvraag als onderdeel van de marketingmix nog altijd uitstekende resultaten opleveren.
KOP
2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL 29 Een teveel aan stress kan schadelijk zijn. Soms leidt het zelfs tot een regelrechte burn-out. Goed om te weten: het lichaam geeft vooraf vaak al signalen. Ook ligt de oorzaak bijna nooit in werk alleen maar vooral in jezelf. ALS DE KAARS IS OPGEBRAND Eenburn-out is als eenemmer die overloopt. Eenapotheose, op eenperiode van te veel stress enoverbelasting. Eenverschijnsel dat bij de huidige tijd lijkt te horen ook, waarin iedereen drukdruk-druk is envanhot naar her holt omallebordjes omhoog te houden.Met deburn-out kletterenze inéénklapopde gronden komt alles bruusk tot eenhalt. “Mensenbelandener zelfs door opdehartbewaking. Al is het net zozeer heftig als je aandebank gekluisterdbent engewoonwegnietsmeer kunt. Eenburn-out is zwaar, en staat officieel voor een periode van tenminste zes maanden van overspannenheid. Eén op de zes werknemers krijgt ermee te maken.” Aan het woord is Fons van den Bemd, die mensen met burn-outklachten begeleidt naar duurzaam herstel bij de VitaliteitsGroep. Misverstanden Burn-outs variëren in ernst en duur. Ook het palet aan symptomen is divers. Ze kunnengepaard gaanmet paniekaanvallen, trillen, zweten en angst. Ook depressieve gevoelens, een verminderde concentratie, moeheid en prikkelbaarheid komen voor. Het probleemmet deze klachten is dat ze niet specifiek GESCHREVEN DOOR - MARJOLEIN STRAATMAN
KOP
2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL 31 ALS DE KAARS IS OPGEBRAND zijnendus ookkunnenduidenopandere gezondheidsproblemen. De burn-out wordt dan ook niet altijd direct herkend. In de aanpak ervan helpt het evenmin mee dat er nogal wat misverstanden over bestaan. Dat een goede nacht slaap of fijne vakantie de boel wel even fiksen, bijvoorbeeld. Of dat je simpelweg tehard hebt gewerkt. “Mensen geven de schuld ook aan een vervelende baas of baan. En natuurlijk is werk soms stressvol. Dat geldt ook voor het promotionele vak. Tochheeft er nognooit iemand eenburnout gekregen van hard werken alleen. Ookmensenzonder baankrijgenze”, vertelt Lodewijk van der Peet, die mensen met eenburn-out begeleidt inhet bedrijf Sterke Leiders. In plaats van dé oorzaak, is werkmeestal meer een trigger. Oud zeer Voor de oorsprong van lichamelijk en geestelijk opbranden moeten we het eerder zoeken in ons eigen persoontje, zo blijkt. “Demanier waaropwe te werk gaan en omspringenmet onszelf spelen een grote rol. Veel mensen leggen de lat hoog voor zichzelf enhebbennet als veel laptops altijd verschillende tabbladen open staan. Alles moet tegelijk en ook nog eens heel erg goed. Dat kan funest zijn”, zegtVander Peet. Deneiging omzo streng te zijnvoor jezelf kanvolgens hem voortkomenuit deopvoeding. Enookhet verleden zelf – en meer specifiek: oud zeer – kan decennia later leiden tot een burn-out. “Onverwerkte rouw, bijvoorbeeld. Eenniet succesvol huwelijk. Nare aspecten uit je opvoeding. Al danniet in combinatie met stress van nu kunnen ze voor een hoop problemen zorgen. De oorzaken van een burn-out zijn dan ook vaak een opeenstapeling en ontzettend divers.Meestal is er een flinke zoektocht voor nodig omdienaar boven te krijgen”, vertelt Van der Peet. Ook Van den Bemd ziet mensen worstelen met de gevolgen van oud leed. Zo is 80 procent van de burn-outs volgens hem toe te schrijven aan onverwerkte trauma’s. Alarmbellen Het ‘goede’ nieuws is dat een burn-out zich meestal aankondigt. Hoewel een burn-out je vreselijk kan overvallen heeft het lichaam voorafgaand vaak signalen afgegeven omaan te geven dat het welletjes is. Van der Peet: “Dat je rust nodig hebt en te veel hooi op je vork hebt genomenvoel je vaakwel. Iedereenheeft zwakke plekken zoals een rug of schouders die dan opspelen. Negeer je die tekenen, dan bedenkt het lichaam vaak een andere manier om iets duidelijk te maken. Totdat het te laat is.” Tips bij een (beginnende) burn-out • Veel mensen leven in hun hoofd en zijn het contact met hun lijf kwijt. Luisteren naar je lichaam is belangrijk om te wetenwat het nodig heeft. Naast sport, kan een bezoek aan een masseur of een pedicure helpen die eigenschap terug te krijgen. Hetzelfde geldt voor een haptonoom. • Stoot waar nodig taken af en delegeer. Bij overbelasting is het zowel zakelijk als privé goed om wat vaker omhulp te vragen. Stel zaken uit als de emmer vol zit. • Zoek hulp. Van der Peet
KOP
2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL 33 ALS DE KAARS IS OPGEBRAND Andere potentiële alarmbellen zijn een verminderde lust voor alles wat energie vraagt, vergeetachtigheid, piekeren en vermoeidheid. Ook gaan velen op het randje vaneenburn-out volgensVanden Bemd juist harderwerkenomdat ze geen anderemanier zienomgezien teworden. “Daarnaast kunnen slapeloosheid, buikpijn en de neiging om je steeds meer te onttrekken aan de omgeving wijzen op eennaderendeburn-out. Hetzelfde geldt voor de aandrang om je heil te zoeken in alcohol, seks of medicatie”, voegt hij toe. Sterk worden Signalen oppikken en tijdig ingrijpen kan erger voorkomen. Maar er is ook veel wat je kunt doen als er al sprake is vaneenburn-out. Lodewijk vander Peet hamert ineerste instantie op een ijzeren regelmaat en volop beweging. “Het reptielenbrein heeft veel te verduren. Het krijgt rust door er vaste rituelenopna te houden, zoals elke dag exact op dezelfde tijdopstaan, doucheneneten. Beweging en sport dragen bij aan een fysiek sterker lichaam dat nodig is om mentaal aan kracht te winnen. Regelmatig sporTips voor op de werkvloer • Hoor een medewerker met een (beginnende) burn-out zonder oordelen aan. • Stel de ander zoveel mogelijk vragen en speel inopde antwoorden. Ga daarbij waarom-vragen uit de weg. Die kunnen als beschuldigendwordenervaren. Vraag liever ‘watmaakt dat…?’ • Probeer er samenachter tekomen wat triggers zijn. Neem factoren die druk veroorzaken, zoals te strakke deadlines, zoveel mogelijkweg. ten is zeker bij zware burn-outs lastig. Maar het helpt je omweer in contact te komenmet je lichaam. Vervolgens is het noodzakelijk om uit te vinden wat de burn-out heeft veroorzaakt. Die vinden en erkennen, beslaat een groot deel van de behandeling. Het moet. Als je niks doet los je niks op”, zegt Van der Peet. Inzicht Inhet bestrijdenvandeburn-outworden verschillende behandelwijzen toegepast. Dit kan cognitieve gedragstherapie zijn. Vaak ligt de focus op een andere omgang met factoren als stress en belasting en breder gezien: op het niet meer in oude valkuilen trappen. Van der Peet ziet dat veel opgebrandemensen stress vooral en voor eengroot deel zelf creëren. “De zelfopgelegde druk is vaak vele malen erger dande stress die er daadwerkelijk vande buitenwerelduitgaat. Externe belasting kun je soms vrij eenvoudig aanpakken door het gesprek aan te gaanmet de buitenwereld, zoals dewerkgever. Het is een stuk ingewikkelder maar minstens zo zinvol om inzicht te krijgen in de reden waarom je zo streng bent voor jezelf en wat ervoor nodig is omde teugels te laten vieren”, zegt Van der Peet. Het is in ieder geval juist niet de bedoeling om weer de oude te worden, zoals Van den Bemd benadrukt, maar om te evolueren in een verbeterde en nieuwe versie van jezelf. Op tijd de tijd nemen voor jezelf om te herstellen is daarin heel belangrijk, vervolgt hij. “Dat zagen we bijvoorbeeld in de pandemie toen veel mensen thuis werkten. Met het dichtklappen van de laptop om vijf uur stonden ook direct de kinderen weer voor hun neus. Voor die tijd konden ze in de auto van werk naar huis nog even stoom afblazen. Dat zijn cruciale momenten die je gewoon nodig hebt om even tot jezelf te komen. En die moet je dus ook inbouwen, zowel ophetwerk als thuis”, zegt Van denBemd. Het is niet het enige besef dat een burnout aan het licht kan brengen. “In de praktijk zie je dat veel mensen na een burn-out tochniet terugkerennaar hun baan. Ze beseffen ineens dat ze ooit zijn gepusht omhet ineen richting te zoeken die eigenlijk niet bij hen past. En slaan eenweg in diewél gelukkigmaakt.” Fons van dem Bemd
34
2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL 35 Medailles, speldjes, bekers en sculpturen: ze bestaan al zo lang als de weg naar Rome en worden nog altijd ingezet als erkenning van een wapenfeit. In uiteenlopende vormen, kleuren, maten en materialen – en minstens zo uiteenlopende prijsklassen - worden ze geproduceerd. Lukt het ze nog altijd om de ontvanger een goed gevoel te geven? Ik ging te rade bij bedrijven die, of het nu om een one-off jubileum exemplaar gaat of om honderdduizenden Avond4daagse medailles, creativiteit en flexibiliteit hoog in het vaandel hebben staan. DE ROL VAN MEDAILLES, SPELDJES, AWARDS EN SCULPTUREN IN DE ZAKELIJKE GESCHENKENBRANCHE In de showroom van W. van Veluw BV in Zeist glimmen de vitrines met onderscheidingen je tegemoet. Groot en in het oog springend als de (voor de KNVB nagemaakte) UEFA Cup beker die de Oranje Leeuwinnen na het gewonnen EK vast mochten houden, en de Heinken Quality Award, die de ketel verbeeldt waarin Heineken bier gebrouwen werd. Maar ook in de kleinere objecten is het DNA van de bedrijvenwaarvoor ze vervaardigd zijn, op een creatieve manier verwerkt. Zo staat er een sculptuur van zilveren visjes in de mazen van een net dat speciaal voor de AIVD gemaakt werd. Parels Dit zijn uiteraard enkele van de parels van de productie van het bedrijf. Wido van der Hoorn, directeur Koninklijke Begeer, naast Van VeluwBeheer het merk dat valt onder het overkoepelende W. van Veluw BV, wijst op de liggende bronzen beer voor organisatieadviesbureauBerenschot en haalt vervolgens, in de meer conservatievere lijn van militaire onderscheidinVOOR EEN BIJZONDERE PRESTATIE VERDIEN JE IETS BIJZONDERS: gen, de distinctieven die de Koning droeg tijdens zijn kroning tevoorschijn. “In ons vak moet je goed kunnen schakelen, je kunt met een roeivereniging aan tafel zitten en het volgende moment met de KNVB en vervolgens met het ministerie van Defensie. En niet zo lang geleden was er hier ook eenmeneer die ons benaderde voor een erepenning van hemzelf. Dat kan ook. Maar het een vergt een andere aanpak dan het ander. Wij maken ook sportprijzen zoals medailles voor de Avondvierdaagse en dat is een grote markt, maar als je praat over deze unieke producten, dan is dat ongeveer 10 procent van onze omzet. Daar moet gereedschap voor gemaakt worden en het is dus niet goedkoop. Zo zit er een half jaar werk in bijvoorbeeld deHeinekenQuality Award. Alles in dit segment is uniek.” Emotie Ook de medailles in de showroom zijn overdadig aanwezig. Van oorsprong warenwedstrijden en toernooien bedoeld om de kracht van een land of een volk te tonen en de meest fitte mensen waren soldaten, vandaar het militaire karakter van veel prijzen. Toch vraag ik me af of deze draagbare en dus zichtbare onderscheidingen niet een beetje aan belang hebben ingeboet in Nederland. Van der Hoorn ontkent dit stellig: “Het is nog steeds waanzinnig belangrijk en niet alleen bij Defensie. Toen de Koning gekroond werd, werd het Elfstedenkruisje een officiële onderscheiding. Dat betekent dat de mensen die zo’n kruisje hebben gehad, zowel militair als civiel, deze mogen dragen op hun smoking of galakostuum. Je wilt niet weten hoeveel miniaturen er verkocht zijn! De hele markt van medailles, awards en speldjes is emotie. Nog een voorbeeld: we hebben een tijd lang een grote baggerorganisatie als klant gehad. Een keer per jaar werden de werknemers vanuit de hele wereld ingevlogen om nieuwjaar samen te vieren, en dan werden ook de mensen gehuldigd die zoveel jaar in dienst waren. Dit was voor ons een gigantische order van goud en GESCHREVEN DOOR - LISETTE ERDTSIECK
KOP
37 2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL DE ROL VAN MEDAILLES, SPELDJES, AWARDS EN SCULPTUREN IN DE ZAKELIJKE GESCHENKENBRANCHE zilver voor zo’n 60.000 a 70.000 euro per jaar. Op een gegeven moment vertelt de HR manager met wie ik de deal had gesloten ‘het gaat niet meer door want ik moet bezuinigen op m’n budget.’ Dat was zo’n beetje in juni, de periode waarin we normaliter bij elkaar kwamen om de order voor het komende feest te bespreken. In november werd ik gebeld door de secretaresse van de CEO met de vraag wanneer ze de insignes binnen zouden krijgen. Ik vertelde haar dat ik te horen had gekregen dat het niet meer door zou gaan. Na een kwartier kreeg ik weer een telefoontje met de vraag of ik kon komen praten. De betreffende HR manager had dus onmiddellijk zijn sleutels moeten inleveren, en wij hebben de deal alsnog gesloten. Zo leeft het dus nog.” Company Pride Leon van Vive, directeur van ViveleDon, begon in 2005 met het ontwikkelen en vervaardigen van sculpturen en awards voor het bedrijfsleven, waarbij het op een zo creatief mogelijke manier verwerken van het logo elke keer weer een mooie uitdaging is. Van Vive: “We maken awards en sculpturen op maat. We gebruiken daarvoor uiteenlopende materialen als brons, een tinlegering, RVS, resin, hout, glas, keramiek en paverpolklei. In het ontwerp proberen we vaak in te spelen op de company pride door het bedrijfslogo te verwerken. Dat wordt gewaardeerd. We maken onder andere awards voor Q-music, de Keukenkampioen, Red Bull, FunX, KvK, Hypotheek Visie, Young Capital en meerdere awards voor Talpa. Zes jaar lang maakten we ook die voor de The Voice of Holland. Dat was natuurlijk eenmooi uithangbord voor ons. En realistische sculpturen die met een 3D-printer gemaakt worden zijn ook erg in trek. Zo maakten we voor een bedrijf een 3-D dakkapel. Het kan dus van alles zijn en daarom blijft het heel creatief werk.” Meerdere lagen Van Vive onderschrijft dat je snel moet kunnen schakelen in dit vakgebied en niet alleen omdat je met uiteenlopende klanten om de tafel zit. Een uitreiking vraagt om scherpe deadlines terwijl het maken van een award meerdere productieprocessen behelst: “Ik heb een designer in dienst die binnen een paar seconden tekeningen en schetsen maakt. Dit leggen we voor aan onze klanten. Na hun goedkeuring kan het gemaakt worden, niet alleen de award zelf maar ermoet ook een voetje onder, en een plaatje met een gepersonaliseerde tekst erop. En dat moet allemaal ergens vandaan komen en op tijd af. Soms sta ik op vrijdagmiddag nog iets in te pakken wat die avond zal worden uitgereikt. Het is hele vluchtige handel, maar je hebt wel een intens contact met de klant. In dit proces zie je je klant bijna altijd en als het bijvoorbeeld gaat om een sculptuur zelfs meerdere keren.” Artihove, specialist in op maat gemaakte kunst in opdracht, zoals sculpturen, awards en afscheidsgeschenken, heeft een heuse beeldentuin naast het bedrijfspand in Bergschenhoek maar toch zet het bedrijf onder leiding van Jelle vanDijk nu vooral in op online verkoop: “Natuurlijk ontvangen wij onze klanten ook graag in de showroom, maar online zichtbaarheid is, met name sinds corona haar intrede deed, nog belangrijker geworden”, vertelt Van Dijk. Duurzaamheid En hoe staat het met duurzaamheid in deze niche? Van Dijk: “De duurzaamheid van de producten zit hem in het feit dat mensen ze bewaren omdat het goede en mooie producten zijn. We werken ook met meer duurzame materialen voor awards zoals hout, of we gebruiken een hennep-achtige soort als basis voor een 3D-ontwerp, maar het zit hem met name in de lange levensduur.” Zijn bedrijf werkt nauw samen met kunstenares Corry Ammerlaan, die het concept van duurzaamheid doortrekt naar de achterliggende gedachtegang van een ontwerp; de sculptuurmoet iets doen bij de ontvanger, een emotie oproepen waardoor het van blijvende waarde is. Zij maakte in samenwerking met Artihove onder andere het grote bronzen beeld van Johan Cruijff voor voetbalclub FC Barcelona. Hoe vrij zij worden gelaten in het uitwerken van een plan hangt af van de klant. Van Dijk: “Via brainstormsessies en productontwikkeling komen we steeds op nieuwe ideeën, maar we worden natuurlijk ook vaak gedreven door klanten die zelf met ideeën komen waar wij dan weer op door gaan denken. Ik denk dat vernieuwing in deze niche dan ook met name zit in de originaliteit van de producten en die zijn voor dit soort geschenken natuurlijk eindeloos. Zoals in muziek nooit een einde aan nieuwe liedjes komt terwijl toch alle onderwerpen wel een keer aan zijn bod zijn geweest.”
hetportaal.comRkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5