PromZ Magazine 02-2022

2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL 71 Begonnen op een studentenkamertje in Rotterdam en binnen twee jaar een naam om rekening mee te houden in de (eindejaars)geschenken markt. Een gesprek met mede oprichter van BDeals Floris Zevenbergen over dit duurzame concept. BDEALS: ALLEEN MAAR PRODUCTEN VAN B CORP GECERTIFICEERDE BEDRIJVEN Floris Zevenbergen zette samen Jonas van West het bedrijf Bdeals op. Een online distributeur van (eindejaars)geschenken met producten van alleenmaar BCorp gecertificeerde bedrijven. Floris en Jonas woonde twee jaar geleden samen in een studentenhuis in Rotterdam. Ze liepen allebei stage en het viel ze op dat zij en hun vrienden vaak pakketjes kregen als welkom of om het team een duwtje in de rug te geven. Die producten waren vaak van slechte kwaliteit en ze vonden dat jammer omdat de ‘gevende’ partij daarmee de plank vaak misslaat. “Heel leuk dat een bedrijf aan je denkt, maar als je vervolgens de gekregen producten weggooit, blijft dat mooie gebaar natuurlijk slecht hangen”, zo vertelt Floris. Van huis uit besmet Floris komt uit een gezin waar duurzaamheid altijd al een belangrijk onderwerp was. Hij werd dus al snel besmet met het duurzaamheidsvirus. Zijn vader bracht B Corp naar Nederland en zijn halfzus is Anne Pleun van Paper on the Rocks, die al langere tijd probeert de papierindustrie te ‘vergroenen’. Het is dan ook niet zo raar dat Floris en Jonas bedachten dat die geschenken business ook anders ingevuld zou kunnen worden. Floris: “We kwamen al snel op het idee om relatiegeschenken te koppelen aan B Corp gecertificeerde producten. Door middel van die producten kun je een verhaal voor het voetlicht brengen en bovendien gooi je betekenisvolle producten veel minder snel weg. Het zijn gewoon veel leukere producten om te krijgen, ook weer vanwege dat verhaal dat erachter zit. Het klinkt cliché, maar 1 + 1 is hier echt 3. Begonnen met een voorbeeldbox Floris en Jonas begonnen met een voorbeeldbox, waarmee ze langs B Corp bedrijven gingen om ze warm te maken voor het concept. “Dat sloeg eigenlijk gelijk aan”, stelt Floris. “B Corp bedrijven zijn zo enthousiast over de community dat ze dat verhaal graag willen verspreiden. En ze helpen starters als ons dan ook graag. We werden via het netwerk geïntroduceerd en dat werkte fantastisch. Inmiddels bieden we veel meer aan dan alleen standaard boxen. Onze klanten kunnen geheel naar eigen wens een box samenstellen of zelfs het design van de box aanpassen. Daarnaast bieden we nu ook losse producten als relatiegeschenk aan en kunnenwe ook voor evenementen pakketten of goodiebags samenstellen. We proberen nu het gehele jaar relevant te zijn voor onze klanten en dat werkt heel goed.” Zelf B Corp Natuurlijk is BDeals zelf ook druk bezig met de aanvraag van het B Corp certificaat. Op dit moment is de status ‘pending’. Het bedrijf heeft op basis van de vragen van B Corp al wel besloten voor een nieuwe leverancier te kiezen met betrekking tot de fulfilment. Het is volgens Floris afwachten wanneer BDeals het begeerde certificaat in handen heeft. “We kunnen natuurlijk niet wachten, alhoewel het voor nu belangrijker is omoveral ons eigen verhaal te vertellen. Het is heel moeilijk om je ‘in te vechten’ in de onlinemarkt voor relatiegeschenken. Maar we denken dat we door het kiezen voor dit duurzame specialisme toch een niche gevonden te hebben die eindklanten aanspreekt.” Floris links en Jonas rechts GESCHREVEN DOOR - PETER VAN GESTEL

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5