PromZ Magazine 03-2022

2022 NUMMER 6 - WWW.PROMZ.NL 69 HET KLIMAAT IS GUNSTIG VOOR CHINESE AUTO Chinese fabrikanten gaan er bovendien voor zorgen dat EV’s voor brede groepen betaalbaar worden. “Europese fabrikanten willen het liefst alleen nog maar dure auto’s maken. Daar verdienen ze het meest op. Daarmee valt een gat aan de onderkant van de markt. De Chinezen springen erin. Zij creëren een markt waarvan Europese fabrikanten over tien jaar zeggen: daar hebben we een fout gemaakt”, denktWijman. De energietransitie en hoge brandstofprijzencreëren tenslottehetmomentum voor de Chinese EV’s. Wijman “Sinds Henry Ford heeft de auto-industrie steeds hetzelfde gedaan. Maar nu staan we op een vork in de weg en niemand weet of hij links of rechts moet aanhouden. Chinese fabrikanten proberen het gewoon. Lynk&Co met zijn autoabonnement. Niomet zijnaccuwisselstations. De een verkoopt vooral online en probeertmet popup-winkels de consument met zijn product te confronteren, de ander werkt samen met bestaande dealergroepen, zoalsMGmet VanMossel en BYDmet Louwman. Wat het winnende model zal zijn? De tijd zal het leren.” Voor dit artikel is meermaals contact gezochtmet BYD,maar een inhoudelijke reactiebleef uit.Watweweten is dat BYD aanvankelijkdriemodellen inEuropa op demarkt brengt: deAtto3 (inautojargon een cross-over), de Tang (een SUV met zeven zitplaatsen) en deHan (sedan). In Nederland is daarvoor samenwerking gezocht met Louwman Groep, importeur van Toyota, Lexus en Suzuki en eigenaar van 70 dealerbedrijven voor diverse merken. Volgens een persbericht van Louwman wordt een online first-strategie ontwikkeld, maar kan bij een aantal dealers een BYD worden bekeken, een proefrit gemaakt worden en de autoworden onderhouden. Heeft Wijman nog tips voor BYD? “Zet een goede copywriter op de website, want dat is nuecht onder demaat. Verder zegt het reclamehandboek dat je de consument directmoet lerenhoe je denaam uitspreekt. Denk aan Daewoo, indertijd de eerste Koreaanse auto in Nederland. Reclamebureau LaMarque bedacht de slogan: U bent toe aan een Daewoo. Dat rijmpje bracht je vanzelf naar de juiste oe-klank. Je wilt dat mensen over je praten en als ze onzeker zijn over de uitspraak houden ze liever hun mond om niet af te gaan. Daarom is het zo belangrijk dat iedereen het goed zegt: niet Biet of Baait, maar Bie-waai-die.” Fred Sengers is Chinadeskundige en werkte eerder voor Incentive, Adformatie en MarketingTribune. Voor PromZ Magazine schrijft hij een serie over Chinese merken in Nederland in e-commerce, automotive, mobiele telefonie, elektronica en retail. BYD in een notendop 1995Wang Chuanfu begint in Shenzhen een bedrijf dat herlaadbare batterijen maakt voor elektronica. Hij noemt zijn bedrijf 比亚迪, ofwel Biyadi, een woordgrapje dat anticipeert op een grote internationale toekomst, want Wang bootst met de Chinese naam de Engelse afkorting BYD na, wat staat voor Build Your Dreams. 2002 BYD gaat naar de beurs in Hongkong. 2003 Een jaar na de overname van Xi’an Tsinchuan Auto wordt de automobieldivisie omgedoopt in BYD Auto. 2008 De Amerikaanse belegger Warren Buffett neemt voor 232 miljoen dollar een aanmerkelijk belang in BYD (ongeveer een dollar per aandeel). Hij gelooft heilig in de toekomst van herlaadbare accu’s en elektrische voertuigen. BYDmaakt ze allebei. 2009 BYD brengt zijn eerste elektrische bus op de markt en begint met exporteren van personenwagens. 2019 BYD opent zijn Global Design Center, waarvoor oud-ontwerpers van Audi, Mercedes en Ferrari worden aangetrokken. 2022 BYD Auto verklaart dat het de productie van voertuigen met brandstofmotor staakt en zich concentreert op EV’s. BYD haalt concurrent Tesla in als grootste producent van EV’s ter wereld. Buffett verkoopt een deel van zijn belang voor 35 dollar per aandeel. Erwin Wijman FOTOCREDIT: LEVIN DE BOER.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5