PromZ Magazine 03-2022

2022 NUMMER 6 - WWW.PROMZ.NL 71 om daarmee boodschappenkaarten voor kwetsbare gezinnen te financieren. Het is bij dit soort acties altijd de vraag of je dat groots moet aankondigen (‘Kijk ons eens, wat doen we toch iets moois’), of er met heel bescheiden communicatie aandacht aan moet geven. Wat de beste methode is (onderkoeld of met veel communicatie) zal de tijd moeten leren. Gezien de recessie en de toename van de stille armoede in Nederland zullen dergelijke acties ook volgend jaar nog wel te zien zijn. Hema roert zich Hema blijkt zich ook tot een opvallende speler te ontwikkelen. We zagen haar weekfolder in het najaar een keer uitgegeven worden in samenwerking met, en in stijl van, de Linda, maar al eerder dit jaar zagen we de Grote Insecten Verzameling, waarbij je bij elke aankoop een zelf-bouw insect cadeau kreeg. Oftewel, in tegenstelling tot spaaracties, direct boter bij de vis bij iedere aankoop. Sport en promotionele acties Sport speelde ook een behoorlijke rol in de promotionele campagnes van 2022, en dan nog zonder het over het WK in Qatar te hebben. Op het moment dat dit artikel geschreven wordt moet het WK nog beginnen. Er zijn al wat voorspelbare acties geweest waarbij je kunt sparen voor Oranje-artikelen, maar echt iets opvallends hebben we nog niet gezien. Behalve dan de commercial van Jumbo die stormen van kritiek opleverde en snel werd teruggetrokken. Eerder in 2022 hield Albert Heijn als KNVB-sponsor een actie met Fuze Tea waarbij je een KNVB clinic op de KNVB campus kon winnen. Wie daar geen zin in had kon via Liga een peptalk van Virgil van Dijk winnen. In beide gevallen lijkt het erop dat dit meer een prijs voor je club is dan een prijs voor jezelf. Na de voor Nederland succesvolle Olympische Winterspelen in Zuid-Korea hield AH/Zaanlander, sponsor van winnares Irene Schouten, een ‘Gouden Plak’ actie, met een kans op, jawel, een schaatsclinic in Thialf met het Zaanlander team. Maar hier werd niet echt een grote campagne omheen gebouwd. Dat geldt trouwens voor de meeste sport-gerelateerde acties. Vaak denkt men dat het noemen vande gecontracteerde sporter voldoende is om succes te hebben. Wie geen namen noemde van sporthelden was Kruidvat. Zij bood een kans op een meet&greet met een voetballer van je favoriete club. Een leuk idee, maar je kunt je afvragen of alle spelers van alle deelnemende clubs voor deze actie beschikbaar zijn geweest. Kruidvat echt op dreef Kruidvat viel nog op andere wijze op in 2022. Samen met Gilette werd bij aanschaf van een XL-verpakking scheermesjes met een prijs van zo’n 50 euro een Bosch accu boormachine t.w.v. 112 euro of een Tefal Easy Fry t.w.v. 100 euro gratis weggegeven. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan! Zo’n waardevol premium bij aankoop van een relatief goedkoop product zien we maar zelden. Of de actie succesvol is geweest wetenwe niet. Feit is wel dat er alleenmaar op zeer bescheiden wijze aandacht aan werd gegeven via de Kruidvat weekfolder. Of de wederverkopers van Bosch boormachines gelukkig met deze actie zijn valt te betwijfelen, want wie een boormachine wil kopen doet dat in dit geval waarschijnlijk bij Kruidvat; goedkoper kan niet. Deze actie doet een beetje denken aan die van het Britse bedrijf Hoover uit de jaren negentig, waarbij de aanschaf van een Hoover stofzuiger beloond werd met een gratis vliegticket naar de Verenigde Staten. Het was voor reizigers financieel veel interessanter om via deze weg een ticket te boeken dan rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij. Hoover verkocht veel stofzuigers, maar was een vermogen kwijt aan al die tickets, en is daar bijna aan onderdoor gegaan. Ook al omdat de Britse stofzuigermarkt na afloop overspoeld werd met door luchtreizigers goedkoop aangeboden Hoover stofzuigers. Promotional Campaigns 2023 De redactie van dit blad neemt zich voor om ook in 2023 weer actief rond te kijken welke promotionele activiteit aan het eind van 2023 de titel Promotional Campaign of the Year verdient. Het gaat met name omacties die door massamedia ondersteund worden, waardoor niet alle acties opgemerkt zullen worden door de jury (zoals acties die uitsluitend via social media gecommuniceerd worden). Wie de redactionele jury een tip wil geven over een opvallende actie kan dat doen via peter@hetportaal.com. En wie weet komt er dan volgend jaar wel een duidelijke winnaar naar voren. GESCHREVEN DOOR - ED VAN EUNEN

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5