Ikea lacht om namaak

Inbreuk op auteurs-, model- of andere rechten is in het bedrijfsleven (helaas) aan de orde van de dag. Er zijn juridische wegen om dit te voorkomen of naderhand aan te pakken. Maar humor is ook een manier. Dat bewees Ikea toen modehuis Balenciaga met zijn blauwe tas op de markt kwam die wel heel erg veel leek op de bekende blauwe tas van het woonwarenhuis.

Het luxe modehuis Balenciaga had onlangs in zijn nieuwe collectie een grote leren totebag van 2145 dollar opgenomen. De tas leek wel erg veel op de plastic blauwe draagtas van Ikea, die je koopt voor 60 cent.
De Arena extra large shopper totebag van Balenciaga is een grote leren tas met de herkenbare dubbele draaglus, twee korte voor in de hand en twee lange voor over de schouder. Alleen verkrijgbaar in korenblauw, een ontwerp dat wel erg geïnspireerd is op de plastic tas van Ikea.

Het verhaal is dat Ikea ‘terugsloeg’ met een advertentie en een bericht op hun website (ism met reclamebureau Acne), met 4 tips hoe men een ‘echte Ikea Frakta-tas kan herkennen’: “Hoe echt van namaak te onderscheiden? Stap 1: schudden met de tas, als hij kraakt is het de echte Frakta. Stap 2: kunnen er bakstenen en zelfs water in? Stap 3: gooi de tas in de modder en kijk of je hem met de tuinslang schoon krijgt. Stap 4: de prijs is 60 cent.”