direct marketing is suf

Direct marketing is achterhaald, vind je niet?

Gebruik jij het nog? Direct marketing? Een brief sturen is toch niet meer van deze tijd, hoor ik af en toe om mij heen. Maar eigenlijk kun je met direct marketing loyaliteit creëren, verkoop stimuleren en een relatie onderhouden. Maar laten we beginnen met wat direct marketing nu eigenlijk is…

De definitie van direct marketing

De BDMA omschreef het zo: ‘Direct marketing is een strategie gericht op het creëren en onderhouden van individuele respectvolle relaties met behulp van alle communicatiekanalen en database technieken om respons te genereren en merken te bouwen.” Een mooie definitie lijkt me, die ervan uitgaat dat direct marketing meer is dan alleen maar een brief. Het één-op-één aspect is hierin heel belangrijk. En ook ALLE communicatiekanalen, dus brieven, e-mail, social media, targetted bannering en alle andere middelen waarmee je één individueel persoon kunt bereiken. Als je er op die manier naar kijkt, dan denk je er misschien al anders over? Maar waarom zou je het inzetten?

Het doel van direct marketing

‘Direct marketing is erop gericht aan te zetten tot een actie, zoals het bezoek aan een website of het bellen naar een telefoonnummer,’ volgens Marketingtermen. Het zorgt er dus voor dat je klant in beweging komt en gaat ondernemen wat jij graag zou willen (als je het goed doet). Direct marketing hoeft dus ook niet altijd iets te verkopen, maar kan ook bijvoorbeeld je klant aanzetten om bij je langs te komen. Het is maar wat voor jou en voor jouw klant interessant kan zijn. En daarom moet je je heel goed in je klant inleven. Hoe je die win/win situatie creëert, dat is waar de toverkunst van direct marketing begint.

Eigenlijk is direct marketing dus heel hip

Iedereen lijkt momenteel te snappen dat er echt mooie win/win situaties te creëren zijn met personalisatie. Zo hoorde ik van de week bij een lezing gegeven door De Wijnvoordeelbeurs dat ze door gepersonaliseerde websites de conversie van 5 procent naar 56 procent hebben gekregen. En dat ze de omzet van 300 euro per maand via e-mailverkoop naar 12.000 euro hebben gekregen, met hetzelfde mailbestand. Enorme winsten te behalen dus! Maar je moet wel je gezonde verstand gebruiken, je inleven in je doelgroep en er voor zorgen dat je het juiste aanbod op het juiste moment doet.