National Pen

Hoe lang blijf je ze sturen, National Pen?

Goede klantdata is onmisbaar bij actiemarketing! Open deur? Blijkbaar niet, als je het broddelwerk ziet dat sommige bedrijven op hun klanten en prospects durven af te vuren. En dan verbaast zijn dat er zo weinig uitkomt. Gelukkig stijgt het bewustzijn onder marketeers, dat goede klantdata essentieel is en steeds belangrijker wordt. Maar niet bij National Pen.

Een mooie National Pen

Begrijp me niet verkeerd, ik ben gek op cadeautjes. (Dan weet je dat vast, ik ben bijna jarig.) Maar zo’n twee tot vier keer per jaar ontvang ik een cadeautje in de vorm van een gepersonaliseerde pen van National Pen. Ik geloof dat we vijf jaar geleden één keer een bestelling van twintig pennen hebben gedaan. En inmiddels dus zo’n vijftien keer een dure direct mail, inclusief pen ontvangen hebben. Zonde. Het zorgt alleen maar voor een lage ROI. Eruit halen die non-responders, niet interessant meer!

Wat je moet doen omschrijft Forbes in 6 stappen

  1. Zet je datadoel. Wat wil je er mee doen? Vraag alleen uit en sla alleen op wat je nu (en in de nabije toekomst) nodig hebt. Vraag geen onnodige data, dat zorgt alleen maar voor lagere respons.
  2. Een duidelijk eigendom binnen jouw bedrijf van deze data is essentieel. Creëer een goed proces binnen je bedrijf wie ervoor zorgt dat de database schoon en up-to-date blijft.
  3. Zorg ervoor dat je de gegevens goed kunt doorzoeken. Sla de data op zo’n manier op dat je makkelijk kunt segmenteren, zoeken en verfijnen. Zonder de juiste structuur kun je niet selecteren.
  4. Automatiseer het zo veel mogelijk. Ga niet alles met de hand doen, dit is heel foutgevoelig en tijdrovend. Maar automatiseer ook geen 200 adressen, dat is natuurlijk sneller met de hand gedaan.
  5. Houd het schoon! Stel een proces in waardoor de data goed up-to-date blijft. Op het moment dat je de data opslaat begint het met verouderen!
  6. Schakel hulp in, indien nodig. Alleen is ook maar alleen. Er zijn experts zoals Whooz voor consumentendata en Sizo voor zakelijke data die kunnen toveren met gegevens. Als jij ervoor zorgt dat je weet wat je wilt, kunnen zij het waarschijnlijk tevoorschijn halen. Zij houden de data met dynamische databases bij en helpen je zo aan de juiste up-to-date selectie voor iedere campagne.

Stop dus met geld weggooien!

Maak jouw campagnes slimmer, gerichter en verstandiger door het gebruik van goede data en je zult zien dat jullie mailingen veel meer opleveren. Dus minder massaal e-mails en direct mails uitsturen naar grote groepen in de hoop dat iemand reageert. En meer heel persoonlijke berichten verzenden, die aanvoelen alsof het alleen voor de ontvanger zelf gemaakt is. Wie zorgt ervoor dat National Pen hier ook kijk op krijgt?