Er is niets veranderd; de doelstelling is gelijk! | PromZ
politie doelstelling

Er is niets veranderd; de doelstelling is gelijk!

Heb je het ook gehoord? Vorige week kwam er in het nieuws dat de politie grote behoefte heeft om zijn personeel veel diverser te maken. Een doelstelling die me deed denken aan een campagne ‘uit de oude doos van TIM’.

De doelstelling was gelijk

Zo’n 20 jaar geleden had de politie van Den Haag namelijk ook een grote behoefte aan aspirant agenten uit een van de minderheidsgroepen. Men wilde een corps hebben dat een afspiegeling van de maatschappij was. Anders gezegd: men zocht Turken, Marokkanen, Antillianen, Arubanen en Surinamers die geschikt waren voor een opleiding tot politieagent.

Het begon bij het adressenbestand

Dankzij de medewerking van de gemeente was er een goed adressenbestand beschikbaar. Iedereen op die lijst kreeg een opvallende envelop in de bus met een aanbod voor een koffertje met de vlag van het land waar je ouders vandaan kwamen. Daarvoor moest je de vlag van je keuze van een stickervel trekken en op een antwoordkaart plakken en gegevens invullen over je leeftijd, je opleiding en of je brildragend was.

De response was overweldigend

24 procent van de doelgroep stuurde de antwoordkaart terug. Dankzij de gevraagde gegevens konden de kaarten worden verdeeld in kansrijk, twijfelachtig en kansloos. Elke respondent ontving het koffertje van zijn of haar keuze. Alleen de inhoud verschilde. Bij de ‘kanslozen’ ontbrak het sollicitatieformulier en de uitnodiging voor een informatieavond over werken bij de politie.

Goede opvolging helpt natuurlijk

Via telemarketing, een paar dagen na het versturen van het koffertje, werden de kansrijke en twijfelachtige respondenten benaderd om toch vooral naar de informatieavond te komen. De campagne was een ongekend succes. Hij werd bekroond met een Gouden Brief, de voorloper van de Esprix.

Of we dit nu op dezelfde manier zouden aanpakken?

Waarschijnlijk niet helemaal. Nu heb je natuurlijk zoveel online middelen die je óók kunt inzetten. De doelgroep zou het waarschijnlijk te veel werk gaan vinden om al die stickertjes te plakken. Maar de gedachte en de globale aanpak zouden ze zeker kunnen herhalen.

 

Foto: Volkskrant, Jiri Buller