Black Friday minder in trek a.g.v. corona

Black Friday minder in trek a.g.v. corona

27 november is het zover: Black Friday. Een dag waar je als winkelier zowel on- als offline niet meer omheen kunt. Maar hoe gaat dat in corona tijd? Onderzoeksbureau GfK heeft onder 2000 Duitse consumenten onderzocht wat de verwachting is van Black Friday. En wat bleek? De verwachting is dat consumenten minder zullen besteden omdat de online uitgaven tijdens coronatijd al enorm gestegen zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld opvallend meer vrieskisten verkocht om eten langer te kunnen bewaren.

Tijdens de IFA in Berlijn sprak retaildeskundige Marc Schumacher de verwachting uit dat een groot deel van de ‘shopbeleving’ zich gaat verplaatsen naar internet. Zo verzorgen veel retailers in China internetuitzendingen waarin ze toelichting geven op bepaalde producten. De toekomst ziet er in ieder geval rooskleurig uit voor zogenaamde omnichannelformules, met zowel een fysieke vestiging als online aanwezigheid. De winkelstraten zullen als gevolg van corona blijvend leger worden, zo voorspelt GfK aan de hand van het onderzoek.