Cash: nieuw fenomeen of gouden ticket in nieuw jasje? | PromZ

Cash: nieuw fenomeen of gouden ticket in nieuw jasje?

De socials worden ermee overspoeld; weldoeners die cash weggeven of prachtige producten en zelfs auto’s. MrBeast is natuurlijk de meest bekende filantroop, met ruim meer dan 200 miljoen volgers op Youtube. Maar op Instagram en TikTok duiken tegenwoordig ook steeds meer initiatiefnemers op die kleine cash verstoppen en vervolgens de zoektocht filmen. Meer viewers betekent meer inkomsten. Het mediakanaal mag dan nieuw zijn, het promotiemechanisme is dat zeker niet. Je geeft iets weg dat begeerd wordt door de ontvanger, maar diezelfde ontvanger weet niet of hij het ook daadwerkelijk ontvangt. Wie kent er niet het gouden ticket in de Willy Wonka reep, de flippo in de zak chips, de laatste Disney-plaatjes in het boek van de AH en zo kan ik nog wel even doorgaan. Misschien wel het leukste voorbeeld is die van Van Kooten en de Bie. Kijk die aflevering vooral hier nog eens terug. Volgens mij is dit de inspiratie geweest voor de nieuwe generatie filantropen…