Hoezo communicatiestrategie? Gewoon doordrammen! | PromZ
Stalksites hebben als enige communicatiestrategie het blijven doordrammen tegen iedereen

Hoezo communicatiestrategie? Gewoon doordrammen!

Iedereen die wel eens over een markt in het Midden-Oosten heeft gelopen, kan erover meepraten. Hier vind je de ergste vorm van een communicatiestrategie. Zelfs als je geen enkele belangstelling hebt getoond voor de geboden waren, word je nog tientallen meters achtervolgt door de marktkoopman. Laat staan als je wel even bent gestopt om te kijken of er iets van je gading in zijn stalletje lag. Eerst vind je het leuk, dat enthousiasme. Maar na de derde koopman die je niet wil loslaten heb je het helemaal gehad.

Op het internet ondervind je dezelfde doordramsensatie.

Je hoeft maar even op een website gekeken te hebben of je wordt op vrijwel elke site die je daarna bezoekt doodgegooid met gillende banners en knipperende buttons met de producten die je net hebt bekeken. Zelfs als je er een bestelling hebt geplaatst, gaan ze door met digitaal stalken. Het voelt alsof er een voet tussen de deur wordt geschoven, nadat je gezegd hebt dat je niet geïnteresseerd bent. De techniek die dit mogelijk maakt kost weinig en verdringt daardoor beschaafdere communicatievormen. Retargeting heet het en het werkt als een fragmentatiebom. Je raakt altijd wel wat. En je trekt je niets aan van de collateral damage die je veroorzaakt.

Met een intelligente communicatiestrategie heeft het weinig te maken.

Alleen al het feit dat je een pagina hebt bezocht is voldoende om je nogmaals op de korrel te nemen. En nogmaals. En nogmaals. Er zijn retargeting-systemen waarbij bezoekers van een site een extra aanbieding krijgen, als ze alsnog iets kopen. Dat is al iets slimmer, maar je blijft heel veel bezoekers onterecht hinderen. En sommigen prospects ergeren zich daar zo aan, dat ze nog wel twee keer nadenken om deze stalk-sites nog een keer te bezoeken. In mijn geval ben ik al jaren niet meer op Zalando geweest.

Gaat er weer een mooi middel de prullenbak in?

Net als bij telemarketing en e-mailmarketing dreigt er weer een mooi communicatiemiddel ten onder te gaan aan overkill en de hebzucht van de korte termijn. Het doemscenario is dat we straks alleen nog maar met onze eigen klanten kunnen communiceren. Bellen mag niet meer, e-mailen ook niet en het verbod op retargeting is een kwestie van tijd. En dat terwijl er hele mooie segmentatiemethoden zijn. Je hoeft niemand te stalken, zet gewoon de basisprincipes van actiemarketing in. Leef je in. Maak een mooie planning. Geef een goed aanbod en communiceer alleen met personen die dit willen!