Zelfs als je alle tips en tricks uit het boekje toepast, sla je de plank wel eens mis en blijft de e-mail respons van je campagne ver onder de doelstelling. Ligt dat dan aan het aanbod dat niet aanspreekt of heb je de verkeerde doelgroep gemaild? Was de timing verkeerd, of was er sprake van een onlogische vormgeving? Je komt er pas achter als je het test. Vooraf natuurlijk, want dan kun je op basis van de uitslag nog aanpassingen doorvoeren.
Eerst testen
In de praktijk wordt er maar bitter weinig getest. Soms test men de subjectline, maar daar houdt het dan wel mee op. En dat terwijl het testen van e-mail campagne zo eenvoudig is. En de resultaten kunnen substantieel bijdragen aan een veel hogere e-mail respons.
Omdat het (actie)aanbod de meeste invloed heeft op het resultaat, is het logisch om je daar als eerste op te richten. Naam het originele aanbod en zet daar twee andere aanbiedingen naast. De vormgeving en de tekst van de e-mail blijft gelijk. En binnen een paar uur weet je welk aanbod het beste scoort.
Eén variabele per test
Tegelijkertijd kan je de vormgeving testen, door het originele aanbod op drie manieren digitaal in te pakken. En je de stuurt de e-mail met het originele aanbod en de originele vormgeving naar een ander bestand. Kijken of dat beter scoort. Je test dus telkens een variabele tegen een vaste controle e-mail. Nooit twee of meer variabelen, omdat je dan nooit weet welke aanpassing voor een hogere e-mail respons heeft gezorgd. Maar omdat je verschillende tests op hetzelfde moment kunt uitvoeren, elimineer je de factor tijd.
Dit is één van de vele tips die je krijgt bij de DeMeter Summer School “De Perfecte Email” van Paul Kelder (copywriter bij TIM dialogue marketing) en Adam Beker (Art Director bij Emark).