Het Commissariaat van de Media heeft de Tros beboet voor 270.000 euro voor het overtreden van sponsoringregels bij het kinderprogramma Bibaboerderij.’,’
C1000 heeft sinds vorig jaar zo’n honderd Bibaboerderij-producten in het assortiment opgenomen. Deze zijn speciaal voor kinderen ontwikkeld. Schuitema tekende vorig jaar een exclusieve meerjaren-deal met de Tros. Die zendt het kinderprogramma Bibaboerderij uit.
Volgens het Commissariaat is het kinderprogramma onderdeel van een marketingconcept van supermarkt C1000. Het Commissariaat vindt de zaak zeer ernstig, omdat de Tros de hele serie van 130 afleveringen zo goed als gratis heeft gekregen door de sponsoring. Bovendien gaat het om een programma voor kinderen onder de 12 jaar en die mogen nooit gesponsord worden.
Enorm bedrag
rnHet enorme geldbedrag is mede ingegeven door het feit dat de Tros al vaker een boete heeft gekregen voor overtreding van het verbod, aldus het Commissariaat