Deze week begint Startup fest Europe, een evenement met veel mooie sprekers en snel groeiende bedrijven. Vorige week was er vast een voorproefje in de vorm van een inspirerend event van DeMeter over Start-ups en wat de actiemarketeer hiervan kan leren.
Een van de sprekers, Zowik Abramov van Dashmote vertelde over Growth Hackers, die vanuit de tools denken en hoe ze daarmee bereik kunnen creëren. Volgens hem denkt “de traditionele marketeer veel meer vanuit traditionele middelen en mogelijkheden”. Iets waar menig marketeer zich waarschijnlijk niet in zal kunnen vinden. En ik vraag me af, kan je je wel goed in je doelgroep inleven, als je vanuit de techniek denkt?
Volgens Pim de Rooij van www.startuphacks.nl is “een growth hacker iemand die onderbouwde beslissingen maakt die gebaseerd zijn op cijfers en andere vormen van data.” Ik denk dat ze dan overeenkomen met een goede marketeer, toch? De Rooij schrijft: “Een growth hacker is in staat the-big-picture van het bedrijf te zien, daar onconventionele en vaak low-budget strategieën voor te bedenken met een laserfocus op één ding: groei.” Alleen de focus op de groei van het bedrijf? Vreemd; juist een hoop start-ups winnen door vanuit de klant te denken, dan zou je zeggen dat ze niet alleen maar vanuit groei denken.
Maar zo denken andere growth hackers er gelukkig niet over. Volgens Samir Patel, die zijn verhaal deed bij MarketingFacts zijn er drie belangrijke succesfactoren voor growth hacking: ze zijn “schaalbaar, herhaalbaar en voorspelbaar”. In zijn mening heb je een actiemarketeer en een growth hacker nodig. “De hacker is een programmeur die uiteenlopende handelingen kan automatiseren zodat de marketeer zijn activiteiten schaalbaar kan maken. Daarnaast moet hij snel aanpassingen kunnen doen aan websites, processen en conversie funnels”. Maar wel in opdracht van de marketeer.
Growth hackers lessen voor de actiemarketeer
Maar of een growth hacker nu een actiemarketeer of een slimme programmeur is, maakt mij niet uit. Ik heb er in ieder geval een aantal mooie lessen uitgetrokken, waar iedereen wat aan heeft die zich met commerciële communicatie bezig houdt:
– Bedenk waar je doelgroep zich bevindt (ook goed out-of-the-box, zoals in groepen op Facebook of bij een bepaald evenement)
– Stel jezelf een doelstelling wat je wilt bereiken met dat middel en die doelgroep.
– Pas je communicatie goed aan op je doelgroep. Het voorbeeld wat Zowik gaf was advies vragen om je product te introduceren. Dus geen hard sell, maar meer een hulp vraag. Een ander mooi voorbeeld was van Samir, die zei dat hij het systeem op alle profielen van linkedIn liet kijken die hij interessant vond (bijvoorbeeld CEO’s) om zo 40 procent van die mensen op zijn profiel te laten kijken en zich op die manier te introduceren.
– Analyseer de reacties en de respons, verbeter en herhaal.
Na afloop van het evenement bleef ik me afvragen of een growth hacker niet gewoon een marketeer anno 2016 is. Wat denk jij? Moet een actiemarketeer ook zelf aan de knoppen kunnen draaien?