Hoe MVO proof zijn uw gifts en gadgets

Hoe MVO-proof zijn uw gifts en gadgets?

Fair trade, recycling, natuurlijke materialen, scharrelvarkens, biologisch koken, solar energy, windmolens, elektrisch rijden. MVO en Duurzaam Ondernemen is niet meer weg te denken uit de huidige samenleving. De trend gaat ook steeds meer onderdeel uitmaken van alles wat met premiums en relatiegeschenken heeft te maken. ‘Bewuste’ gifts en gadgets zijn trendy.

Consumenten denken en doen steeds ‘bewuster’. Mensen vinden aandacht voor MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen niet speciaal meer, maar gewoon. Het hoort erbij. Nog even, en het zit ‘gewoon’ in ons DNA. Plofkippen, E-nummers, te goedkope kleding en schoenen: ze staan al langer ter discussie. Hoe kan dat allemaal, vragen inmiddels miljoenen consumenten zich af. Herkomst van producten, netjes omgaan met mens en milieu: het zijn key issues. Bedrijven worden in toenemende mate aangesproken op de vraag wat zij in dit kader doen en welke maatregelen ze nemen om hun ‘footprint’ zo klein mogelijk te houden.

Wees bewust hoe je als bedrijf acteert

Een ander woord voor MVO en Duurzaam Ondernemen zou ‘bewust’ kunnen zijn. Bewust van hoe je als bedrijf acteert. Het gaat om de ethische normen en waarden waar een bedrijf voor staat. De maatschappelijke verantwoordelijkheid: de manier waarop een bedrijf zijn verantwoordelijkheid neemt ten aanzien van het milieu en de sociale context. En de maatschappelijke betrokkenheid: de manier waarop het bedrijf iets teruggeeft aan de samenleving. De overheid, semi-overheden en non-profit organisaties, maar ook de grote ondernemingen en merken kunnen het zich met het oog op hun imago en goede naam eigenlijk al niet meer permitteren om geen aandacht te hebben voor MVO. Zij trekken de kar: denk aan een multinational als Unilever, textielketen Zeeman of supermarktketen Albert Heijn met zijn focus op biologische producten en de onovertroffen moestuintjesactie. Deze actie was niet voor niets zo’n succes. AH heeft ook het voortouw genomen in het op grote schaal inzetten van duurzame premiums. Bij de boerderijmini’s in 2014 werkte Albert Heijn al met premiums van karton. Een woordvoerder zei in PromZ Magazine: “We beoordelen bij elke spaaractie zorgvuldig de materialen die gebruikt worden bij de productie. De moestuintjes-tabletten zijn gemaakt van samengeperst kokosgruis. We proberen zoveel mogelijk te werken met materialen die zo min mogelijk impact op het milieu hebben.”

Evenwicht tussen people, planet & profit

Het serieus nemen van Duurzaam Ondernemen gaat ook steeds meer een issue worden voor middelgrote en kleine(re) ondernemingen, niet in de laatste plaats omdat de consument er steeds meer mee bezig is. En die consumenten zijn ook uw zakelijke relaties en medewerkers. Duurzaam Ondernemen is bij alle bedrijfsbeslissingen zowel een hoger bedrijfsrendement nastreven, als de kansen benutten voor een beter milieu en meer welzijn van de medewerkers en de maatschappij. Het gaat om activiteiten die een stap verder gaan dan waartoe de wet verplicht. Een kans voor marketeers en inkopers van promotionele producten! Want zij zetten promotionele producten en corporate gifts in als zakelijk cadeautje. En met een bewust promotioneel product val je meer op, je laat zien dat je je bewust bent van je maatschappelijke verantwoordelijkheden en je ‘business ethics’: je voldoet net wat meer aan de verwachtingen van de ontvanger. Met het inzetten van bewuste gifts en gadgets kun je je nu nog extra onderscheiden. Straks is dat minder het geval. De interesse in ‘bewuste’ promotionele producten groeit, en de vraag gaat toenemen. Dat blijkt ook uit de onderzoeken die PromZ Magazine jaarlijks houdt onder marketeers en inkopers bij het bedrijfsleven. Bij opdrachtgevers groeit het bewustzijn dat alle partijen ook op dit gebied hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor een goed evenwicht tussen people, planet & profit. Want dat is wat de ontvangers in toenemende mate verwachten. Zo hoort het ‘gewoon’.

 

Koop geen ‘plofkip’

De promotionele productenbranche is alleen daarom al een branche die is doordrongen van de noodzaak van MVO. Fabrikanten en leveranciers in de promotionele productenbranche leggen steeds meer de focus op zaken als compliance, wet- en regelgeving. Iedereen is er mee bezig: herkomst, certificeringen, technische dossiers, milieu, eerlijke lonen: dat maakt het product soms wat duurder, maar wie automatisch voor de goedkoopste uitvoering van het promotioneel product gaat, loopt steeds meer het risico op het kopen van een ‘plofkip’, schreven we eerder al. En je kunt plofkippen wel kopen en eten, maar de consument vindt een plofkip steeds meer ‘not done’. Dat geldt ook voor premiums en relatiegeschenken. Hoe ‘groener’, ‘duurzamer’ en ‘bewuster’ promotionele producten zijn, hoe meer mensen de bedrijven waarderen die deze producten cadeau doen, hoe meer ze dan ook die cadeautjes waarderen, gebruiken en bewaren. Meaningful products, ofwel functionele producten zijn kwalitatieve producten die mensen echt kunnen en willen gebruiken. Die producten blijven langdurig in het bezit van de ontvanger: goed voor uw merk, waardevol voor de ontvanger en minder belastend voor het milieu omdat ze niet of pas na jaren in de afvalbak terecht komen. Functionele promotionele producten zijn dan ook echt van deze tijd. Let bij de inkoop van gifts en gadgets op het ‘groene’ aandeel en MVO-gehalte van de producten en ga niet klakkeloos voor de laagste prijzen van de kiloknallers in promoland. De laagste prijs is niet altijd een gezonde prijs…

Koop en geef ‘bewust’

Koop bewust, geef bewust, óok gifts en gadgets. Dat is een mooi streven. Dat betekent niet dat marketeers hun promotionele productenbeleid ineens 100% moeten omgooien om 100% ‘bewust’ te zijn – dat verwacht niemand, en dat kan ook niet. Maar het bedrijfsleven kan zich niet onttrekken aan de trend en de verwachtingen cq opvattingen die in de maatschappij leven. Marketeers en inkopers moeten beseffen dat consumenten, of dat nu je klanten of je medewerkers zijn, in toenemende mate van bedrijven verwachten dat ze bewust maatschappelijk verantwoord bezig zijn. De belangrijkste boodschap is eigenlijk dat opdrachtgevers duurzaamheid en MVO in relatie tot promotionele producten op de kaart moeten zetten, juist omdat het artikelen zijn die cadeau worden gedaan aan zakelijke relaties en consumenten. En juist iets wat je cadeau doet als beloning voor loyalty, om je bedrijfsnaam te promoten of om meer verkopen te realiseren, mag nooit aanleiding geven tot nare discussies. Vermeld bij het promotionele product waarom het MVO-proof is, waarom u ervoor heeft gekozen, wat u ermee wil overbrengen etcetera. Kleine moeite, groots effect. Een houten vogelhuisje? Een handdoek van organisch katoen? Wijn van biologische druiven? De lijst is eigenlijk eindeloos…

Ga offensief voor duurzaam en MVO

De leveranciers van promotionele producten kunnen steeds meer ‘bewuste’ producten leveren. En hoe meer MVO-proof de producten zijn, hoe minder risico’s op problemen of misschien zelfs een recall. Willem Lageweg (scheidend directeur MVO Nederland) zei daar eerder over: “Probeer de risico’s uit te sluiten en voor de kansen te gaan. Duurzame promotionele producten geven premiumacties juist extra attentie. Je kunt je er nu nog mee onderscheiden. Ga offensief voor duurzaam en MVO. Creëer een verhaal om je promotie. Kijk naar de marketingtrends in de textiel- of foodsector. Daar gaat het ook steeds meer om het verhaal erachter. Vertel dat er eerlijke lonen worden betaald, dat de fabrieksarbeiders in veilige omstandigheden werken, dat de juiste grond- en kleurstoffen worden gebruikt, enzovoort. Mensen moeten een goed gevoel overhouden aan jouw premiumactie. Dan kost het premium je nu misschien nog wat meer, maar je promotie is sterker. Je hebt echt iets te vertellen aan je klanten.” Is het verhaal achter het winterjack dat u cadeau doet dat het is gemaakt van gerecycled polyester, afkomstig van plastic drinkflesjes? Doet u een boodschappentas cadeau van milieuvriendelijk vilt? Geeft u een foodpakket dat vooral bestaat uit biologische producten? Op welke manier profiteren de arbeiders in de lagelonenlanden van uw aankoop? Vloeit een deel van de opbrengst rechtstreeks naar hen terug, bijvoorbeeld naar de vrouwen in Sri Lanka die met de hand de theeblaadjes plukken? Of naar de wijnboeren in ontwikkelingslanden? Als u overbrengt hoe u weloverwogen de keus hebt gemaakt voor het premium. relatie- of eindejaarsgeschenk, oogst u alleen maar meer aandacht en waardering.