Uit een steekproef van de Consumentenbond blijkt dat huismerken vaak meer inhoud hebben per verpakking dan het vergelijkbare A-merk. Consumenten doen er daarom goed aan niet alleen op prijs te vergelijken, maar ook op volume.
Vergelijking producten
- Bij Tempo zitten er maar 70 tissues in een doos. Bij veel huismerken zijn dat er 100. Dat is 43% meer, terwijl de dozen ongeveer even groot zijn.
- Robijn stopt 15 wascapsules voor witte was in een doosje. De huismerkverpakking bevat 24 capsules.
- In een rol San Francisco koekjes van Verkade zit 170 gram minder dan in vergelijkbare rollen tarwebiscuits van huismerken.
- Een doosje Sun vaatwastabletten bevat 21 stuks. Maar huismerken geven met 40 tabletten in een kleinere doos bijna 2 keer zoveel.
- En op een rol aluminiumfolie van Dumil zit 10 meter. Op die van het huismerk 30 meter, dat is zelfs 3 keer zoveel.