Hoewel 70% van de Nederlandse bedrijven het budget voor kerstpakketten dit jaar niet verhoogd heeft, stijgt het percentage bedrijven en organisaties dat kerstpakketten verstrekt van 61% in 2016 naar 66% in 2017. De gemiddelde waarde van een kerstpakket gaat dit jaar ook omhoog, van gemiddeld € 44,40 in 2016 tot € 47,20 in 2017.
Dit duidt op een selectievere verspreiding van kerstpakketten. Dat betekent dat bijvoorbeeld zzp’ers, uitzendkrachten of gepensioneerden geen kerstpakket (meer) ontvangen, waar dat eerder wellicht wel het geval was. Maar duidelijk is dat het aantal bedrijven en organisaties dat een kerstpakket aan hun medewerkers geeft, weer terug is op het oude niveau.
Minder gebruik van cadeaubonnen
Het percentage kerstpakketten met food en non-food producten stijgt van 48% in 2016 naar 54% in 2017. On- en offline cadeaubonnen zagen hun aandeel teruglopen van 25% naar 19%. Het percentage kerstpakketten met zowel één of meer (non)food producten als een bon blijft in 2017 gelijk op 27%. Het is dus duidelijk dat bedrijven weer wat vaker kiezen voor food en non-food in het kerstpakket.
Deze cijfers zijn afkomstig uit het onlangs in november gehouden ‘Opdrachtgeversonderzoek’ dat onderzoekbureau One Question jaarlijks uitvoert voor PromZ Magazine. Aan dit onderzoek werkten zo’n 200 functionarissen uit de profit en non-profit sector mee. Deze functionarissen zijn binnen hun bedrijf of organisatie verantwoordelijk voor inkoop van kerstpakketten en relatiegeschenken.
Het onderzoek toont ook aan dat de budgetten voor relatiegeschenken, reclameartikelen en promotionele producten in 2017 met 2,6% stijgt. 81% van de Nederlandse opdrachtgevers koopt deze producten in bij een in premiums en relatiegeschenken gespecialiseerde leverancier.
Meer uitkomsten van dit onderzoek in een volgende nieuwsbrief.