Miklios Markovits Interimage wij mogen de omzet van een merk verhogen

Miklos Markovits (Interimage): ‘Wij mogen de omzet van een merk verhogen’

De premiums van Interimage zijn door de handen van vrijwel elke Nederlander gegaan. Goede standaardproducten én creatieve concepten voor klanten als Plus en Blue Band bezorgden het bedrijf in 2008, 2014 en dit jaar de titel Leverancier van het Jaar.

Eigenaar Miklos Markovits is er trots op. Aan de top komen is moeilijk, aan de top blíjven is moeilijker, stelt hij. “Ik kom uit een promotionele familie. Je bent zo goed als je laatste order, zei mijn vader altijd. Dan staat de teller weer op nul en moet je opnieuw presteren. Dat is een teamprestatie.” Een campagne die in 2015 in het oog sprong was die voor Plus: de PlusBricks. Kinderen konden sparen voor bouwsteentjes waarmee ze hun eigen supermarkt konden samenstellen. “We hebben er met man en macht aan gewerkt,” vertelt Markovits. Samen met promotieadviseur Govert Verbeek hebben we dit twee jaar voorbereid. Dat had ook te maken met het aflopen van het patent op de welbekende Deense plastic speelgoedsteentjes. “We moesten tot in detail nalopen: wat mag wel en wat niet? Plus heeft ons daarbij het vertrouwen gegeven en durfde het ook aan.” Meer dan honderd mallen zijn er voor de PlusBricks gemaakt. Er gingen tientallen miljoenen zakjes over de toonbank met meer dan 150 miljoen bouwstenen. “Het was een campagne van negen weken,” zegt Markovits. “De langste ooit in de supermarkt. Dat was elke dag weer spannend: blijft de campagne lopen? Zijn mensen dan nog zo actief om boodschappen te blijven doen om het doorspaareffect te realiseren, was de vraag.” Bij deze actie is het aspect van duurzaamheid niet uit het oog verloren, vertelt Markovits. “Al het materiaal dat overbleef is direct weer de machine ingegaan. Er was dus geen restmateriaal. Je zou denken dat het daardoor duurder wordt. Maar we hebben een investering gedaan waardoor de klant goedkoper uit is: de uitval werd opnieuw gebruikt.”

Zo kijkt Interimage terug op een aantal uitdagende projecten in 2015. Zoals de koekvormpjes van Blue Band, die vaatwasserbestendig moesten zijn. Maar ook de opdracht om voor een zeer lage prijs een product voor de Koningsspelen te vinden. Verder mocht het bedrijf alle merchandise voor de Grand Départ van de Tour de France in Utrecht verzorgen.

Creativiteit

De indruk zou kunnen ontstaan dat Interimage alleen de grote projecten doet. Markovits: “Maar voor standaardartikelen hebben we ook een heel team zitten. We proberen met de bedrukking of de verpakking altijd nog iets bijzonders te realiseren. Vanaf kleine aantallen kunnen we al producten op maat maken. Als je het zo bekijkt is negentig procent van wat we leveren custom-made.” Interimage houdt grote klanten al ruim tien jaar vast. De servicegraad moet hoog zijn. “Dat betekent bijvoorbeeld dat een collega naar Hongkong op en neer vliegt, zodat de klant op tijd zijn sample krijgt. Maar we moeten ons ook onderscheiden met creativiteit om onze klanten steeds weer te verrassen. Dat brengt met zich mee dat we ons breder moeten oriënteren op productkennis. We moeten steeds dieper China in voor vernieuwingen en details, want dat zijn onze klanten van ons gewend.” “Ik ben trots op ons vak”, voegt hij eraan toe. “Het is uniek dat we als branche dit soort campagnes kunnen maken en de omzet van merken helpen verhogen, omdat wij iets creatiefs verzinnen voor ons klanten. We mogen met zijn allen best wat meer die positieve kanten van ons vak laten zien.”