Foodwatch weer gestart met marketingleugens

Foodwatch weer gestart met ‘marketingleugens’

Foodwatch is weer gestart de jaarlijkse publieksverkiezing van voor het meest misleidende voedselproduct: Het Gouden Windei 2019. De acht genomineerde voedingsproducten zijn: Albert Heijn Bieten geitenkaasspread, Kellogg’s Coco pops reep, Lipton Matcha ice tea (Unilever), Bongo pindakaas, AH seizoensgroente, De Kleine Keuken Chocopasta, Damhert Woudvruchten en CanO bronwater in blik.

Foodwatch spreekt weer over acht ‘ijzersterke’ kandidaten: zo zit er in de matcha ice-tea maar 0,007% matcha, verkoopt Albert Heijn in november asperges uit Peru en snijbonen uit Marokko als ‘seizoensgroenten’ en zijn in de Bongo pindakaas pakweg de helft van de pinda’s vervangen door olie, suiker en palmvet.
Consumenten kunnen de komende weken hun stem uitbrengen op de stempagina van Foodwatch. Vorig jaar won Smartwater van Coca-Cola. Het water met een ‘crisp taste’, volgens Coca-Cola ‘inspired by clouds’, is gewoon duur water in plastic.

Producten aanpassen

In 2017 won het ‘Goudeerlijk’ maisbrood van Jumbo, zonder maismeel. In 2016 won het sapje van Healthy People Blauwe bosbes en framboos dat vooral appel- en druivensap bevat. Het jaar ervoor wonnen de cranberries van Albert Heijn die twee derde suiker en een derde besjes bleken te zijn. Genomineerden passen hun product vaak aan naar aanleiding van de nominatie. Vorig jaar pasten vijf van de acht kandidaten hun product aan, waaronder Albert Heijn en Aldi. In 2017 wijzigden zelfs zes van de zeven kandidaten hun product, zoals Unilever en Aldi. Alleen het maisbrood van winnaar Jumbo bleef ongewijzigd, aldus Foodwatch

Windei

Aan de hand van eigen onderzoek en honderden klachten, worden jaarlijks de kandidaten geselecteerd die het nogal bont maken. Zij komen in aanmerking voor de prijs voor het meest misleidende voedselproduct: het Gouden Windei, stelt Foodwatch.