Prijsacties supermarkten schieten doel voorbij | PromZ

Prijsacties supermarkten schieten doel voorbij

Consumenten wennen aan de constante stroom aanbiedingen in supermarkten. De promotiedruk, die al sinds 2008 fors toeneemt, wordt door niet zoveel mensen opgemerkt. Men merkt niet eens meer dat er steeds meer actieprijzen zijn.

Dit blijkt uit onderzoek van de EFMI Business School. In 2013 dacht maar 19 procent van de consumenten dat de supermarkten meer aanbiedingen hadden dan in 2012. En maar 14 procent vond de aanbiedingen aantrekkelijker geworden.

Extra bonus geven
Over al die prijskortingen zei hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot van de EFMI Business School onlangs in het Noordhollands Dagblad: “Dit soort kortingen is in het voordeel van mensen die makkelijk van de ene supermarkt naar de andere switchen. Maar trouwe klanten geven jaarlijks soms wel duizenden euro’s uit in hun ‘eigen’ supermarkt. Waarom krijgen zij aan het einde van het jaar niet gewoon een bonus, een extra korting, als dank voor hun trouw?”