Pennen, elektronica en textiel: meest gekochte promotionele producten | PromZ
Pennen, elektronica en textiel meest gekochte promotionele producten 2018

Pennen, elektronica en textiel: meest gekochte promotionele producten

Zowel in aantallen als in bedrag worden pennen door opdrachtgevers het meest genoemd als ingekocht promotioneel product in de afgelopen 12 maanden. Op de tweede plaats volgt elektronica. Ook promotioneel textiel is hot.

Zeker in absolute aantallen hebben pennen een enorme voorsprong op andere promotionele producten. Dit blijkt uit de 2018-editie van het jaarlijkse Opdrachtgeversonderzoek dat onderzoekbureau One Question in opdracht van PromZ Magazine heeft uitgevoerd.

Meer budget

De budgetten van opdrachtgevers voor promotionele producten zijn dit jaar met 5,2% gestegen hetgeen aardig overeenkomt met de in 2017 voorspelde budgetgroei: toen dachten de opdrachtgevers dat hun budget in 2018 met 4,8% zou stijgen. Op dit moment verwachten opdrachtgevers dat hun budget in 2019 met maar liefst 7,3% zal stijgen ten opzichte van dit jaar. Bij 57% van de bedrijven maakt het budget voor promotionele producten onderdeel uit van het marketing-/reclamebudget.

Wisselen van leveranciers

Opdrachtgevers wisselen vrij frequent van leverancier als het om promotionele producten gaat. Het zijn ook vaak last minute beslissingen: zo weet 41% van de opdrachtgevers op dit moment nog niet bij wie in 2019 de promotionele producten ingekocht zullen worden. Een derde van de opdrachtgevers weet nu al dat in 2019 deels of geheel gewerkt zal worden met nieuwe leveranciers. Evenals in vorige jaren blijken Van Helden en IGO bij de opdrachtgevers verreweg de meest bekende leveranciers te zijn.

Criteria

De twee belangrijkste criteria bij het kiezen van een nieuwe leverancier zijn originaliteit van de aangeboden producten, wat voor 56% van de opdrachtgevers van belang is, en prijs, die 50% van de opdrachtgevers belangrijk noemt. In 2018 is originaliteit van de aangeboden producten iets belangrijker geworden terwijl de rol van de prijs iets minder belangrijk werd.

Tenslotte kwam uit het onderzoek naar voren dat bijna driekwart van de opdrachtgevers weleens te maken heeft met spoedorders als het om promotionele producten gaat. Maar in de meeste gevallen gaat het om minder dan 25% van het totaal aantal orders.
(EvE)