Na 30 jaar komt er een einde aan de succesvolle sponsorsamenwerking tussen Robeco en het zomerprogramma van Het Koninklijk Concertgebouw. De jubileumeditie van 2018 is de laatste die de naam Robeco SummerNights zal dragen. Robeco gaat, in lijn met zijn huidige duurzaamheidsbeleid, de aandacht verleggen naar het investeren in talentontwikkeling van kinderen door educatie.
Het einde van de samenwerking leidt niet tot een einde van de populaire programmering. Het zomerprogramma van Het Concertgebouw vindt ook in 2019 gewoon doorgang. Het Concertgebouw ambieert een voortzetting van de zomerprogrammering met een nieuwe partner.
Cultureel partnership
Met het vertrek van Robeco als sponsor eindigt een van de langstlopende culturele partnerships van Nederland. Het begon in 1989. Honderden orkesten, musici en concerten in uiteenlopende genres passeerden de afgelopen jaren de revue. Honderdduizenden muziekliefhebbers bezochten de zomerconcerten. Twee keer won de zomerse concertreeks een SponsorRing, de prijzen voor de beste sponsorcases in het vakgebied sponsoring: in 2003 met de Robeco Zomerconcerten (categorie Kunst) en in 2014 met de Robeco SummerNights (Oeuvreprijs).
Toegankelijk
Gilbert Van Hassel, ceo van Robeco: “We vinden het tijd om de aandacht te verleggen van cultuur naar educatie. Via een nieuw op te richten stichting, de Robeco Foundation, willen wij helpen gelijkwaardige kansen te creëren voor schoolgaande kinderen in minder bevoorrechte posities door hun talentontwikkeling te stimuleren.”