Weinig aandacht WK-vrouwenvoetbal | PromZ

Weinig aandacht WK-vrouwenvoetbal

Het zal ongetwijfeld te maken hebben met de uitzendtijden, maar de commerciële interesse bij adverteerders voor de Oranje-Leeuwinnen is minimaal. Alleen ING en Albert Heijn besteden aandacht aan het mondiale toernooi. En dat is jammer. Jammer, omdat het vrouwenvoetbal één van de snelst groeiende sport in Nederland is. Maar ook jammer omdat commerciële acceptatie ook de algemene acceptatie kan vergroten. Een spaaractie in de supermarkt had wellicht heldinnen kunnen ‘maken’ van onze Oranje-Leeuwinnen. Een voorbeeld, waar jonge meisjes zich aan zouden kunnen spiegelen. Maar die campagne is er helaas niet gekomen.

Wel heeft ING speciaal voor dit WK de campagne ‘doelen voor gelijke kansen’ in het leven geroepen. Dit naar aanleiding van een groot onderzoek, waar het volgende uit naar voren kwam:

  • 71,5% van de Nederlanders vindt dat vrouwenvoetbal wordt achtergesteld ten opzichte van mannen voetbal
  • 63,5% stelt dat voetballende meisjes en vrouwen minder kansen krijgen dan jongens/mannen

Onder de voetballende vrouwen van 16 tot 29 jaar:

  • 68% van de voetballende vrouwen zegt minder serieus genomen te worden als voetballende mannen.
  • 44% moet harder werken dan de voetballende mannen voor hun kansen
  • 40,9% geeft aan dat ze minder faciliteiten te hebben dan mannen en 44,4% geeft aan kwalitatief mindere trainingen dan mannen te krijgen.

Bekijk hier de commercial: