Tone of voice, lijk jij wel op jezelf? | PromZ
tone of voice dm

Tone of voice, lijk jij wel op jezelf?

Wat is jouw tone of voice? Heb je er bewust voor gekozen? De tone of voice is de stijl waarin een bedrijf of merk communiceert met de doelgroep. Dus eigenlijk ben jij het! Het toepassen van één vaste toon in teksten en andere communicatievormen maakt de organisatie herkenbaar. Maar is dat wel juist voor elke doelgroep?

Kies je tone of voice zorgvuldig

Een tone of voice kan formeel zijn of juist informeel, serieus of juist luchtig, direct of indirect, commercieel of informatief, technisch of juist toegankelijk. Jouw tone of voice voer je idealiter consequent toe in alle uitingen, zoals brochures, de website, reclamespots, mailings, e-mails en overige correspondentie.

Wees jezelf maar dan anders

Natuurlijk is het verstandig om altijd als jezelf te klinken, maar denk er ook goed bij na hoe de ontvanger jouw boodschap het beste leest. Spreek je op het ene moment een doelgroep aan van een jaar of 18 en vervolgens die van 81, dan is het misschien wel handig om je tone of voice aan te passen. Je komt namelijk anders suf over bij de jongere doelgroep en wordt misschien niet begrepen door de senioren.

Niet alleen de toon maar ook de vorm

Ook wat de lezer nog meer meemaakt tijdens het lezen moet je goed in ogenschouw nemen voordat je je uitingen gaat maken. Staat hij op de bus te wachten, dan heeft hij wel even tijd voor jouw boodschap. Maar als hij langsrijdt, heeft hij maar enkele seconden en kan hij je boodschap alleen snel scannen. Houd het dan kort en krachtig, zonder je eigen stem te verliezen. Ook de corpsgrootte is belangrijk. Iemand op leeftijd houdt ervan als je letters iets groter afbeeldt in bijvoorbeeld brieven en e-mails, dan iemand die jong is. Voor hen kan het knullig overkomen.

Maar de boodschap blijft het belangrijkst

Krijg je iets niet in jouw tone of voice geschreven, doordat je aanbod niet overeen komt met jouw gekozen stijl? Dan heb je twee keuzes: jouw aanbod afstemmen op wie je bent of het toch anders opschrijven. Het aanbod is enorm belangrijk en dat moet niet voelen alsof het maar een bij elkaar geraapt zooitje is. Krijg je dat niet voor elkaar, kies dan altijd voor duidelijkheid over ‘zelf opgelegde regeltjes, zoals tone of voice’. Je klant gaat immers voor, niet jouw herkenning.