Column: Complimenteren uit erkenning of verveling | PromZ
Complimenteren uit erkenning of verveling

Column:
Complimenteren uit erkenning of verveling

Voor alle maatregelen weggenomen worden, zal het zeker september of oktober zijn. “En als je helemaal wil spreken van een volledige normalisering, dan denk ik dat we zullen moeten wachten op het vaccin. Dat duurt nog minstens een jaar. Deze epidemie zal voorbijgaan, maar dan gaan we geheid wel een volgende golf krijgen. En die zullen we ook moeten overleven zonder een vaccin. Met meer testen, met iedereen die er meer klaar voor is. Maar wat we nu meemaken, gaat zich waarschijnlijk nog een paar keer herhalen.” Dat zegt de viroloog Mark van Ranst op 26 maart in de Gazet van Antwerpen. Het blijft dus voorlopig alle hens aan dek.

Goedele Liekens heeft nu op vijf.be een rubriek ‘Hot in uw kot’ waarin ze adviezen geeft hoe thuiswerkende stellen het fijn houden in huis. Ze zegt onder meer: “Ga op een rustig moment samen in de zetel zitten en vertel concreet wat je behoeftes zijn. Wat precies zou je willen dat je partner doet om meer te helpen in het huishouden? Welke taken? Hoe vaak? Wanneer? Schrijf het op, desnoods. Onderhandel alsof je in een zakelijk gesprek zit.” Het lijkt voor de hand te liggen, maar eenvoudig is het niet. Je zou zoiets ook kunnen proberen in een opdrachtgever-opdrachtnemer relatie. Jij en je bureau, of je bureau en jij. Neem de samenwerking eens onder de loep, en vraag je af hoe deze kan worden geoptimaliseerd. Dat zou de relatie weleens behoorlijk ten goede kunnen komen.

Ook lees ik over vuilnisophalers die containers zien met post-its vol met hartjes. Zorgverleners worden overladen met lof. Mooi dat applaus. Hoe doen we dat in de zakelijke sfeer? Overladen we onze klanten met complimenten omdat ze gewoon doorgaan, krijgen we schouderklopjes van onze opdrachtgevers omdat we permanent stand by zijn en graag bereid zijn overal een schepje bovenop te doen? Dankzij corona gaan we elkaar veel beter begrijpen. Thuis tussen de luiers en flesjes door weet een redacteur toch nog dat perfecte verhaal te produceren of die video te monteren. Ik sluit niet uit dat we straks zullen spreken van een tijdperk voor en na de coronacrisis. Als we dat applaus erin kunnen houden, dan wordt duidelijk dat al die complimenten die we nu geven niet voortkomen uit verveling, maar een gevolg zijn van begrip en erkentelijkheid. (Met dank aan de column van Bijou van der Borst in de Gazet van Antwerpen)

Sak van den Boom

Sak van den Boom is een van de grondleggers van customer media en content marketing. Hij was mede oprichter en hoofdredacteur van het tijdschrift VTWonen. Van 1980 tot 2004 was hij directeur van het mediabedrijf VDBJ. Sak van den Boom stond in 2005 aan de wieg van de bijzondere leerstoel contentmarketing van de UvA. Van den Boom schreef vijf handboeken over customer media en contentmarketing, waaronder het boek ‘Relatiemedia’. Sinds 2015 publiceert hij met regelmaat in marketingtijdschriften. En nu dus ook in PromZ Magazine en PromZ vak.