Complimenteren uit erkenning of verveling

Column:
Moet Ik dit nu doen?

‘Alsjeblieft niet zeuren, ik heb genoeg dingen aan mijn hoofd. Ik kan jou er nu even niet bij hebben.’ Hoe vaak heb je dit in de afgelopen periode niet gedacht en misschien wel gezegd tegen je kinderen? Vaak waarschijnlijk, wanneer je je moest concentreren op je werk.

Bijzonder is het natuurlijk want als zo’n gedachte in je opkomt, word je waarschijnlijk gedreven door het werk waarmee je bezig bent. Het moet klaar, klaar en nog eens klaar. Maar wie bepaalt hiervoor de timing? Vermoedelijk je baas of opdrachtgever. Ik moet dan altijd denken aan de zin: ‘Moet ik dit nu doen.’ De inhoud van de zin wordt bepaald door het woord waarop je accent legt. Probeer het naar eens met een accent afwisselend op Moet, Ik, Dit, Nu, Doen! Oeps.

Het mooie van corona is dat we in een veranderstand terecht zijn gekomen. Werken wanneer het ’t beste uitkomt. ’s Ochtends heel vroeg, alleen ‘s middags als de kinderen naar de opvang zijn of juist ’s avonds als het stil is in huis. Thuiswerken hoort bij het ‘nieuwe normaal’. Dat betekent ook dat werken geen bezigheid meer is tussen negen en vijf. Werken wordt een bezigheid op momenten dat het ’t beste uitkomt, momenten waarop je niet teveel andere dingen aan je hoofd hebt.

Werkgevers gaan hopelijk hun taken niet koppelen aan tijd maar veel meer aan output of prestatie. De manier waarop deze wordt geleverd is aan de werknemer. Output en prestatie kun je waarderen. Hoe simpel is het om te berekenen of salariskosten opwegen tegen de geleverde output of prestatie. Simpel eigenlijk. Maar niet gemakkelijk, want je zult als baas veel zaken moeten kunnen loslaten. Vooral de controle over de manier waarop zaken tot stand komen.

En hoe kun je waardering laten merken voor wat medewerkers op afstand voor je beteken. Af en toe een aardigheidje misschien? Zorgen dat thuiswerken minstens zo comfortabel kan als men op de zaak gewend is? Het zal niet lang meer duren of werkgevers hebben ook zorgplicht voor de thuiswerkende medewerker. Een goede stoel, goede verlichting en meer zaken die letterlijk voor een gezonde werkhouding zorgen worden dan gemeengoed. Maar tot die tijd helpt af en toe een attentie zeker. De ervaring leert dat thuiswerkende medewerkers een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Daar heb je geen omkijken naar, en het is leuk als je dat af en toe laat blijken.

Sak van den Boom

Sak van den Boom is een van de grondleggers van customer media en content marketing. Hij was mede oprichter en hoofdredacteur van het tijdschrift VTWonen. Van 1980 tot 2004 was hij directeur van het mediabedrijf VDBJ. Sak van den Boom stond in 2005 aan de wieg van de bijzondere leerstoel contentmarketing van de UvA. Van den Boom schreef vijf handboeken over customer media en contentmarketing, waaronder het boek ‘Relatiemedia’. Sinds 2015 publiceert hij met regelmaat in marketingtijdschriften. En nu dus ook in PromZ Magazine en PromZ vak.