Consistente rol voor promotionele producten | PromZ

Consistente rol voor promotionele producten

De budgetten voor promotionele producten, relatiegeschenken en kerstpakketten zijn in 2012 iets gedaald ten opzichte van 2011, maar ze liepen minder terug dan verwacht.

 

Uit representatief onderzoek van marktonderzoekbureau One Question onder 176 bedrijven in Nederland, geeft 43% van de ondervraagde opdrachtgevers zelfs aan dat hun budget in 2012 gelijk is gebleven aan het budget van 2011.

 

Marketingbudget

Als we alle gegevens leggen naast de budgetten die opdrachtgevers ook (kunnen) inzetten, zoals buitenreclame, radio en tv, kunnen we wel vaststellen dat er een consistente rol voor promotionele producten binnen het totale marketingbudget is weggelegd.

Wanneer we relatiegeschenken, kerstpakketten/eindejaarsgeschenken, reclameartikelen en premiums met elkaar vergelijken zien we dat reclameartikelen gemiddeld door 71% van de ondervraagde respondenten in 2012 zijn ingekocht. Relatiegeschenken komen op de tweede plaats: 62% van de respondenten geeft aan dat deze in 2012 door hun bedrijf zijn ingekocht. Vlak daarachter volgen kerstpakketten met 57%, terwijl 39% van de ondervraagde respondenten aangeeft dat hun bedrijf in 2012 premiums heeft ingekocht.