Elk jaar worden op de vakbeurs PromZ.live (die 7 en 8 mei jl plaatsvond in De Kromhouthal in Amsterdam) een aantal promotionele producten uitgeroepen tot de beste producten van dat jaar. De PromZ Promotional Product Awards worden elk jaar toegekend in een aantal categorieën door een vakjury en een publieksjury. De categorie duurzaam, dé trend van 2019, was dit jaar nieuw.
De publieksjury wordt gevormd door bezoekers van PromZ.live, de beurs voor wannahaves and musthaves for marketing. De bezoekers beoordelen de in aanmerking komende producten en stemmen op hun favorieten. De vakjury beoordeelt aan de hand van een aantal criteria, zoals toepassingsmogelijkheden en inzetbaarheid, vernieuwing, mogelijkheden voor bedrukking etc. De categorieën zijn: duurzaam, kantoorartikelen, give away’s, sport/outdoor, huishoudelijke artikelen en overige artikelen.
Duurzaam
In de categorie Duurzaam bekroonde de vakjury de Seatowel (Gimmeconcepts). Een handdoek met een verhaal: volledig gerecycled van 60% gerecycled katoen en 40% gerecycled PET, dat door vissers uit de oceaan wordt gehaald. Gemaakt zonder bleek, water en kleurstoffen. En 5% van de opbrengst gaat naar The Ocean Cleanup.
De Publieksjury gaf de prijs in de categorie Duurzaam aan het Rockbook (Paper on the rocks).
Give Away’s
In de categorie Give Away’s bekroonde de vakjury de Gezichtstickers (Gezichtstickers.nl). Gezichtstickers zijn ‘mood’ stickers voor een event (van nationale evenementen tot en met bedrijfevents en -feesten). Relaties en klanten kunnen ermee laten zien van wie of wat ze fan zijn en waar ze graag bij willen horen. Een give away dat een merk of logo zeer zichtbaar maakt.
Airmate Mobile (Aboriginal Marketing) ontving namens de beursbezoekers de Publieksprijs in de categorie Give-away’s.
Kantoorartikelen
In de categorie Kantoorartikelen koos de vakjury voor de Light Up Koffiebeker (11C Ideas). Een opvallend andere mok: dubbelwandig , met 304 RVS binnenzijde en ABS kunststof buitenkant. Als de mok met ingegraveerd logo wordt opgepakt, gaat het logo licht geven.
Correctbook (Correctbook.nl) kreeg de publieksprijs in de categorie Kantoorartikelen, waarbij zij eerdere jaren ook al de publieksprijs en de prijs van de vakjury in ontvangst hebben mogen nemen.
Sport/Outdoor
In de categorie Sport/Outdoor ging de vakjury voor de Pilloh (Zaakado), dat wel eens de zomerhit van 2019 kan worden. Met de Pilloh (een breed elastiek voorzien van een kussentje) blijft de handdoek op zijn plek zodra je op je strandbed gaat zitten. Super handig, en een fantastische reclamedrager. Zowel op het kussentje als op het elastiek kan een logo/tekst gedrukt worden.
BE O bottle (Green Earth Products & BOVI salespromotion) kreeg de Publieksprijs in de categorie Sport/Outdoor.
Huishoudelijke Artikelen
De Storagebag was volgens de vakjury de winnaar in de categorie Huishoudelijke Artikelen. Deze opbergzak is vervaardigd uit 100% gerecyclede PET-flessen, je hangt hem op met een kledinghanger. Verkrijgbaar in diverse dessins, goed geschikt voor opdruk. Ook te gebruiken als verpakking voor gifts en het kerst -/eindejaarsgeschenk. De Storagebag is een product van Tsquare Brands en wordt geleverd door diverse leveranciers.
Grease Lighting (Rescued) sleepte in de categorie Huishoudelijke Artikelen de Publieksprijs in de wacht.
Overige Artikelen
In de categorie Overige Artikelen gaf de vakjury de award aan de Producten met een Persoonlijk Verhaal (Creative Use of Technology). Op de persoon gemaakte geschenken voor relaties of personeel. Producten die volgens de jury ook heel goed zijn in te zetten als relatiegeschenk.
De Pilloh (ZaaKado) viel twee keer in de prijzen, want de Publieksprijs in de categorie Overige Artikelen ging naar de Pilloh.
Vakjury
De vakjury bestond uit Birgit Laemers (BrandSense) Ed van Eunen (Van Eunen Marketing), Marco Stalenhoef (Webo Promotion), Sander Wagter (Amsterdam University of Applied Sciences), Meryem Lasance (Het Portaal Uitgevers) en Karin Schaper (PromZ).