James Bond zit weer lekker aan de Heineken | PromZ

James Bond zit weer lekker aan de Heineken

Volgens zeggen spendeert Heineken bijna 90 miljoen euro aan een sponsorgerelateerde campagne rondom de nieuwe James Bond-film Spectre. In de nieuwste Bond-film drinkt James Bond weer een Heineken-biertje.

In 2012 was voor het eerst te zien hoe Bond een flesje Heineken verkoos boven ‘zijn wodka-Martini shaken, not stirred’ in de film Skyfall. “De campagne draait in 85 landen. De bijbehorende commercial is al 33 miljoen keer op internet bekeken. Dat is van grote waarde. Voor ‘Spectre’ hebben we een half miljard flesjes laten bedrukken. We zien dat we daardoor een betere positie in winkels krijgen,” aldus sponsordirecteur Hans Erik Tuijt van Heineken (bron: Noordhollands Dagblad van 24 oktober).

Wereldmerk
Promotiespecialist Ed van Eunen schreef in PromZ Magazine nr 3 van dit jaar in de rubriek ClassicZ o.a: “De thematische communicatie van Heineken laat zien dat er sprake is van een echt wereldmerk. Een kosmopolitische aanpak, vaak gesitueerd in grote steden in upperclass-achtige settings die enigszins doen denken aan de sfeer die zo kenmerkend is voor de James Bond-films. Niet toevallig dat Heineken vanaf 1997 ook sponsor is van die films. De huidige thematische benadering van Heineken heeft geleid tot een brede reeks van merkondersteunende activiteiten. Duidelijk is dat binnen het Heineken concern de merkactivatie per land wordt opgezet, die inhoudelijk wel moet aansluiten op de internationale reclamecampagnes. Een aanpak die door vele multinationals gehanteerd wordt en over het algemeen goede resultaten oplevert.”