63 miljoen euro naar sponsoring sportevenementen | PromZ

63 miljoen euro naar sponsoring sportevenementen

Jaarlijks vinden in Nederland, buiten de reguliere competities om, ongeveer 600 sportevenementen plaats. In deze evenementen werd vorig jaar 63 miljoen euro aan sportevenementensponsoring geïnvesteerd.

De sportevenementensponsoring is 8 procent van de totale sponsormarkt (805 miljoen) en 14 procent van de sportsponsormarkt (460 miljoen). Sponsoring in het betaalde voetbal was in 2013 goed voor 217 miljoen euro. Dat blijkt uit het rapport ‘Sportevenementen in Nederland’ dat onlangs door het Mulier Instituut is gepresenteerd, aldus een bericht op marketingtribune.nl.

Live evenementen
Per jaar bezoeken vier op de tien volwassen Nederlanders wel eens live een sportevenement, als deelnemer of als toeschouwer. Dat zijn 5,2 miljoen personen die samen 77 miljoen bezoeken afleggen en daarbij ongeveer 1 miljard euro uitgeven (13 procent van alle uitgaven aan sport). Er zijn ongeveer 1.400 bedrijven die sportevenementen organiseren. In de periode 2002 – 2013 bedroegen de Rijksuitgaven aan sportevenementen gemiddeld 4,7 miljoen euro per jaar (4,5 procent van de VWS-uitgaven aan sport). Rijk, provincie en gemeenten investeren jaarlijks naar schatting 30 miljoen euro in sportevenementen.

Tot de meest bezochte sportevenementen in Nederland behoren de Marathon Rotterdam (925.000 bezoekers) en de Nijmeegse Vierdaagse (850.000 bezoekers).