Hema kan niet bogen op vele jaren ervaring met premiumacties. Maar vorig jaar was er ineens de Beestenbende, een spaaractie met knuffels, en dit voorjaar verraste de Hema met de Bonkies, knikkers met een character erop.
Hema kan niet bogen op vele jaren ervaring met premiumacties. Maar vorig jaar was er ineens de Beestenbende, een spaaractie met knuffels, en dit voorjaar verraste de Hema met de Bonkies, knikkers met een character erop.
De belangrijkste reden voor de winkelketen om iets met spaaracties te gaan doen, was de behoefte het sales promotion-programma te vernieuwen.
Belangrijkste les
De Bonkies waren succesvol, maar Hema wil niet elk jaar een spaaractie met premiums houden. “Dan word je heel erg gedreven door de factor tijd. De belangrijkste les uit onze twee acties is dat je zelf heel erg overtuigd moet zijn dat je iets leuks en nieuws in handen hebt. Hadden we zelf het gevoel gehad dat de Bonkies-actie een zesje was – wel aardig maar niet supergoed – dan hadden we de actie niet gedaan,” aldus Caroline van Turennout en Marleen Jansen, bij de Hema verantwoordelijk voor communicatie en sales promotion.
Merchandise
De actie werd ondersteund met merchandise in de winkels. Zo waren er T-shirts met Bonkie-characters, en waren er knikkerzakken en knikkerbanen te koop. Volgens Jansen en Van Turennout maakte de merchandise het verhaal rond de actie compleet. Bovendien droeg de merchandise bij aan extra aandacht en bekendheid voor de actie.
In PromZ Magazine nr 3 die begin september uitkomt, kunt u het complete interview over de Bonkies lezen.
Marleen Jansen (links) en Caroline van Turennout.